FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/05/2020

Vem ansvarar för fel på bilen vid köp mellan två privatpersoner?

Hej, jag som privatperson sålde en bil till en annan privatperson. Köparen kommer hem till mig och kollar igenom bilen och provkör, och köper sedan bilen, vi skriver kontrakt och bilen säljs i "befintligt skick" och jag har upplyst köparen om de fel jag vet finns på bilen, (de finns även antecknade i kontraktet) allt är frid och fröjd ett par timmar, men sedan ringer köparen och säger att låset i förardörren inte fungerar? Ett fel jag aldrig märkt av.. köparen hävdar nu att jag ska stå för reparationskostnaderna, vad gäller egentligen, är det verkligen min sak att bekosta reparationen?

Kan ju tillägga att jag redan sålt bilen ca 10000kr under marknadsvärdet till köparen.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är problemet?

Du har, som privatperson, sålt en bil till en annan privatperson, som visat sig vara defekt. Denna typ av problem kallas inom juridiken för fel i vara och regleras i detta fall i köplagen (KöpL) om inget annat avtalats då lagen är dispositiv, vilket innebär att ett avtal går framför köplagen om problemet regleras i avtalet (3 § KöpL). Den juridiska frågan att utreda är vem som ansvarar för felet.

Fel i vara

Bilen är bland annat att anses som felaktig om den inte stämmer överens med den kvalitet som följer av avtalet (17 § 1 stycket KöpL). Bilen är även att anses som defekt om den inte stämmer överens med sådana uppgifter som säljaren har lämnat i samband med köpet, en så kallad upplysningsplikt (18 § 1 stycket KöpL). Den relevanta tidpunkten för bedömning av fel i varan är när risken, ansvaret för varan, gick över på köparen (21 § 1 stycket KöpL). Denna risk går över på köparen när köparen har den aktuella varan i sin besittning (13 § KöpL).

När en begagnad vara säljs anses den säljas i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll. Detta innebär att varan säljs med brister, slitage och dylikt. En vara som sålts i befintligt skick kan trots detta vara felaktig om varan avviker från det säljaren informerat om i samband med köpet alternativt potentiellt underlåtit att informera om ett känt fel (19 § 1 stycket 1 punkten respektive 2 punkten KöpL).

Köparens undersökningsplikt

Köpare av en vara, i detta fall bilen, har en undersökningsplikt (20 § 1 stycket KöpL). Undersökningsplikten innebär att köparen inte kan åberopa fel som skulle upptäckts vid en undersökning. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat i strid mot tro och heder (20 § 2 stycket KöpL).

Vilka påföljder kan aktualiseras?

Om en vara är felaktig kan ett antal påföljder göras gällande, bland annat prisavdrag eller hävning av köpet samt skadestånd (30 § KöpL).

Vad innebär detta för dig?

Det som kan konstateras är att bilen är defekt. Frågan är vem som ska hållas ansvarig. Huruvida du kan hållas ansvarig är en avvägning i bedömningen mellan köparens undersökningsplikt, som utökats med anledning av att priset var betydligt lägre än marknadsvärdet, och din upplysningsplikt som säljare. Detta är en bedömning som är svår att utföra baserat på den information som du har lämnat i frågan. Är det så att du inte har känt till felet när du själv ägde bilen och om den dessutom sålts till ett lägre pris än marknadsvärdet är det mycket som tyder på att du som säljaren inte bör ansvara för felen.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare