FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/12/2018

Vem ansvarar för fel i begagnad vara?

Hej!

Jag har sålt en datorn på Shpock, fullt fungerande, levererade datorn till köparen, hjälpte köparen att sätta upp den och hen fick prova datorn hos sig innan köp, det handlar om en iMac från 2007 priset blev 1500 kr, 1 månad efter skriver köparen att datorn inte går att starta att det har blivit fel på hårddisken, nu kräver köparen att upphäva köpet då han anser att han har blivit lurad, men hur ska jag som säljare veta att det inte han som har misskött datorn? Han har ju fått testa datorn innan och var nöjd med den, vem har rätt i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du som privatperson har sålt en dator till en annan privatperson. I sådana fall är köplagen (KöpL) tillämplig om inget annat avtalats då lagen är dispositiv vilket innebär att ett avtal går framför köplagen om problemet regleras i avtalet (3 § KöpL). Det problem som du har presenterat i din fråga benämns inom köprätten för fel i vara. Frågan är vem som ansvarar för felet, du som säljare eller köparen.

Fel i vara

Datorn är annat att anses som felaktig om den inte stämmer överens med den kvalitet som följer av avtalet (17 § 1 stycket KöpL). Datorn är även att anses som defekt om den inte stämmer överens med sådana uppgifter som du som säljare har lämnat i samband med köpet (18 § 1 stycket KöpL). Den relevanta tidpunkten för bedömning av fel i varan är när risken, ansvaret för varan, gick över på köparen (21 § 1 stycket KöpL). Denna risk går över på köparen när köparen har den aktuella varan i sin besittning, i detta fall då datorn var hemma hos köparen (13 § KöpL).

Fel vid köp av begagnade varor

Jag tolkar det som att du har sålt en begagnad dator till en privatperson. När en begagnad vara säljs anses den säljas i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll. Detta innebär att varan säljs med brister, slitage och dylikt. En vara som sålts i befintligt skick kan trots detta vara felaktig (19 § KöpL).

Köparens undersökningsplikt

En köpare har alltid en undersökningsplikt (20 § 1 stycket KöpL). Undersökningsplikten innebär att köparen inte kan åberopa fel som skulle upptäckts vid en undersökning. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat i strid mot tro och heder (20 § 2 stycket KöpL).

Vad innebär detta för dig?

Med tanken på att köparen har fått testa datorn innan köpet fullbordades och att det tycks röra sig om en begagnad dator indikerar det om att köparen inte har rätt i detta fall, förutsatta att det inte finns något tillämpligt undantag.

Stort lycka till och hoppas att du vänder dig till Lawline med fler juridiska funderingar!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare