Vem ansvarar för att kyl och frys fungerar vid inflyttning?

Hej! Jag har precis flyttat in i ett hus. Vi märkte direkt att kyl och frys inte fungerade. Säljaren hävdar att allt funkade innan flyttatädet. De stängde av kyl/frys för att städbolaget ville de när de skulle rengöra. Vem ska stå för kostnaden?

Är det säljaren, städbolaget, mäklarfirman eller jag som inte har gjort något? Städbolaget vill inte heller hjälpa till att betala något.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Fram till tillträdesdagen är det säljaren som bär ansvaret för att fastigheten är i det skick ni avtalat. Jag uppfattar det som att det både från er och säljarens sida var en självklarhet att kyl och frys skulle fungera dagen ni flyttade in i huset. Säljaren ska ersätta er för skador på huset och dess inventarier som uppkommit innan ni tillträtt huset, se 4 kap. 11 §, 4 kap. 12 § och 4 kap. 19 § jordabalken (JB). Har skadorna på kyl och frys orsakats av flyttstädet, som anlitats av säljaren, är det en diskussion säljaren får ta med städbolaget.

Säljaren ska alltså ersätta er ekonomiskt. Ersättningsbeloppet ska uppskattas till ett belopp så ni försätts i samma ekonomiska situation som om skadorna på kyl och frys aldrig uppstått. Avdrag på ersättningsbeloppet ska göras för ålder och bruk. Var kylen och frysen några år gamla har ni inte rätt att kräva ersättning som motsvarar vad det kostar att köpa helt nya inventarier utan får nöja er med vad motsvarande begagnade inventarier kan tänkas kosta, se 4 kap. 19 c § JB.

Anser säljaren att det var städbolaget som förstörde kylen och frysen medan huset fortfarande var i säljarens vård (d.v.s. ni hade inte tillträtt huset än), är det en avtalsrättslig fråga som säljaren får göra upp med städbolaget. Visar det sig att säljaren har rätt kan säljaren kräva att städbolaget ersätter säljaren för det belopp säljaren utgett till er med anledning av den förstörda kylen och frysen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare