FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/01/2019

Vem äger huset? Den avlidnes barn eller den som står för bolånen?

Hejsan!

VEM ÄGER HUSET? Den avlidnes barn eller den som står för bolånen?

Lagfartsinnehavaren är avliden. Hans 2 små barn är arvtagare. Den avlidne levde ensam sista halvåret innan sin död,,,,,,,,men hans före detta fästmö står fortfarande kvar som medlånebetalare på alla hans huslån. De skrev papper om gåvobrev till lagfarten," men skickade aldrig in detta". Den avlidne står ensam på lagfarten. Fästmön FLYTTADE IN hos den nu avlidne. Alltså var de inte sambos. Dessutom hade hon en annan adress.

OM fästmön/medlånebetalaren INTE betalar boräntorna, kan då banken ta huset????? Barnen ärver ju inte skulder. Inga andra tillgångar finns bara stora skulder. Vems ansvar är det att sälja huset och betala mäklare, el, vatten, försäkringar mm på huset. Vem har rätt till eventuella vinsten på husförsäljningen? (efter alla skuldavdrag)

Vänligen

Barnens mor och exfru

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

I 2 kap 1 § ÄB framgår det att arvlåtarens avkomlingar ärver – alltså den avlidnes barn. Eftersom lagfartsinnehavaren och fästmön inte var gifta, har hon ingen arvsrätt.

Att definiera samboskap kräver ibland en helhetsbedömning. Enligt 1 § sambolagen föreligger ett samboskap i juridisk mening när två personer varaktigt sammanbor i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Att vara skrivna på samma adress är inte ett krav, men kan underlätta bedömningen. Att hon flyttade in kan tänkas medföra att samboskap råder, men det krävs ytterligare information om varaktigheten och övriga omständigheter.

Eftersom det svårt att skriva ett exakt svar beskriver jag några förutsättningar här:

Om bedömningen skulle vara att samboskap föreligger måste det dessutom fastställas hur omständigheterna var när fastigheten förvärvades. Köptes fastigheten för deras gemensamma bruk (att de hade för avsikt att bo där) kan den ingå i en bodelning (den klassas som samboegendom enl. 3 § samboL). Rätten att kräva bodelning kan endast krävas av efterlevande sambon inom ett år, se 8 § sambolagen.

Om bedömningen är att samboskap föreligger men fastigheten köptes inte för att vara deras gemensamma hem. Här ska fastigheten lämnas utanför bodelningen och den tillfaller dödsboet – alltså till barnen.

Om bedömningen är att samboskap INTE förelegat – här kan fästmön inte kräva fastigheten. Den ska tillfalla barnen.

Gåvan

Jag utgår från att gåvobrevet angick fastigheten.

Att ge bort en fastighet, eller en del av en fastighet har vissa formkrav. I 4 kap 29 § jordabalken regleras att det är samma formkrav som vid ett köp. Dessa hittas i 4 kap 1 § JB som stadgar att gåvobrevet måste undertecknas av både överlåtaren och mottagaren samt att det finns en överlåtelseförklaring (en förklaring om att fastigheten överlåts till mottagaren).

Är dessa krav uppfyllda föreligger en gåva i juridisk mening och fästmön har rätt till delen som framgår enligt gåvobrevet. Däremot är ett löfte om att ge bort en fastighet inte bindande. Är alltså formkraven INTE uppfyllda, föreligger inte en giltig gåva och arvingarna har rätt till hela fastigheten.

Skulderna

Om betalningarna inte görs i enlighet med låneavtalet har banken rätt att kräva betalt. Detta beror helt på vilken säkerhet de har för sitt lån; om de har säkerhet i pantbrev i fastigheten, har banken rätt att få betalt ur dessa. Här kan arvingarna (eller deras företrädare) samtala med banken och möjligen hitta annan säkerhet för lånet.

Egendomens förvaltning

Gällande övrig egendom tillfaller det dödsboet som förvaltas av barnen, se 18 kap 1 § ÄB. Är dessa små förvaltas boet istället av föräldrarna eller en särskilt tillsatt förvaltare.

Dödsboet ska betala av skulderna och sedan skifta tillgångarna om det finns några kvar.

Det är även dödsboet som ser till att alla tillgångar sköts. Här kan dödsbodelägare be domstolen tillsätta en boutredningsman, se 19 kap 1 § ÄB. En boutredningsman ska förvalta egendomen och ta beslut om hur åtgärder ska vidtas. Finns det inga tillgångar kvar, utan endast skulder kan dessa inte ärvas av barnen.

Sammanfattning

Utifrån förutsättningarna är det svårt att ge ett exakt svar, men min bedömning är att barnen, som legala arvingar, ärver fastigheten och att barnens föräldrar först och främst kommer förvalta egendomen de ärver, såvida det finns något att ärva.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare