FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/02/2021

Vem äger bilen?

Hej! Jag och min sambo ska gå skilda vägar. Jag tog ett lån på vår bil tillsammans med min mamma. Han står som ägare på bilen. Lånet är betalat under tiden vi var tillsammans. Vems är bilen? Sen har vi en bil till där han står på lånet och han äger bilen. Vi har haft gemenas ekonminså jag har även betalat lånet på den. Den bilen bråkar jag inte om utan den ska han ju ha. Men kan han även behålla den bilen som jag stod på lånet tillsammans med min mamma. Med vänlig hälsning, X.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni går skilda vägar som sambor kommer sambolagen att vara tillämplig vad gäller eventuell bodelning.

8 § SamboL stadgar att bodelning skall genomföras, om någon av samborna begär det. Bodelningen kommer att fördela endast er samboegendom.

Förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning, och egendomen inte tillkommit genom gåva eller testamente med villkoret att det ska vara ena sambons enskilda, eller att ni avtalat om att egendom inte ska ingå i bodelningen, kommer samboegendomen bestå endast av er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag, se 3 § SamboL.

Gemensamt bohag är endast möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre avsett för det gemensamma hemmet, se 6 § SamboL.

Bilarna kommer inte under några omständigheter ingå i samboegendomen och kommer inte bli föremål för eventuell bodelning om du begär det. Din sambo står som ägare på bilen ni ordar om. Att han står som ägare på bilen ger honom inte uteslutande äganderätt, det avgörs av hur och av vem betalningen avkunnats. Din sambo har betalat för bilen, men du har bidragit med lån vilket gör att ni rättsligt kan äga bilen tillsammans. Bilen förutsätts vara din sambos, men kan du bevisa att du bidragit med betalning i övrigt kan du hävda att ni äger bilen tillsammans.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare