Veganskt alternativ i gymnasiet

Hej! Jag har en fråga angående skolmat i gymnasiet? Om skolan väljer att servera skolmat till eleverna, kan de då neka elever som vill ha specialkost? Jag är nämligen vegan, och skolan vägrar servera mig vegansk mat. Men andra elever som ska ha specialkost, t.ex. för religiösa själ och vegetariskt mat utan mjölk och gluten, får specialkost serverad. Får skolan göra så? Eller skulle jag kunna få någon slags ersättning så att jag kan ta med mig matlåda till skolan istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt skollagen är inte gymnasieskolan skyldig att servera eleverna mat, se 15 kap, 17 §. Det är något som kommunen beslutar om. För grundskolan gäller att näringsriktiga måltider ska serveras, se 10 kap. 10 § skollagen. Det kan anses gälla för den mat gymnasieskolan väljer att servera också. Vad gäller specialkost av religiösa skäl är skolan förbjuden, enligt lag, att diskriminera någon av religiösa skäl, se 1 kap. 1 § diskrimineringslagen. För de som är allergiska räknas det som en medicinsk funktionsnedsättning vilket också faller in under diskrimineringslagen.

Ersättning kan inte tyvärr inte heller utgå då skolan beslutat om att servera mat. I vissa kommuner väljer de att ge ut matkuponger istället så eleverna själva får köpa mat, men då måste alla elever ha den möjligheten.

Jag rekommenderar dig att vända dig till elevrådet eller annan grupp på skolan som verkar för eleverna och kan påverka skolmaten. Samt att hitta fler veganer på skolan som också vill ha ett veganskt alternativ. Ju fler ni är, desto svårare blir det för skolan att neka er ett veganskt alternativ.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare