FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/11/2018

Vattenskada i duschen, fel i bostadsrätt?

Hej,

Jag är student och köpte min lägenhet september 2017.

Nu när jag har påbörjat renovering av mitt kök så har jag upptäckt en vattenskada i min dusch i samband med renoveringen.

Jag har varit i kontakt med säljaren och önskat göra en reklamation.

Det jag fått i svar är att han redan vid försäljning visste om att det fanns en vattenskada.

Det jag undrar är om det finns chans/hur stor chansen att få igenom dolda fel är?

Om det är lönt att ta kontakt med en jurist och lägga pengarna på det.

Mitt andra alternativ är att jag behöver stå för en helt ny dusch själv då mitt försäkringsbolag vägrar att ta detta på sig.

Mvh

Lucas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vilken lag gäller?

En bostadsrätt anses i lagens mening vara så kallas lös egendom. På grund av detta omfattas köp av bostadsrätter av köplagen som är tillämplig på alla köp av lös egendom om inte konsumentköplagen är tillämplig (1 § och 4 §). Bostadsrätter omfattas dock inte av konsumentköplagen.

När anses fel föreligga i en bostadsrätt?

Huvudregeln om i vilket skick köpeobjektet ska vara i finns i 17 §. För det första sägs att objektet ska överensstämma med vad som står i avtalet. Objektet får dessutom inte avvika från vad som allmänt kan sägas vara uppfattningen om vilka kvalitéer objektet ska ha. Slutligen gäller att objektet anses vara felaktigt om det avviker från vad köparen med fog kunna förutsätta, alltså vad köparen rimligen kunnat förvänta sig av objektet.

Vad man som köparen med fog kan förutsätta varierar beroende på omständigheterna. I regel gäller att ju nyare och dyrare det man köper är desto större förväntningar kan man ha på dess skick. Typiskt sett gäller dock att man har skäl att förvänta sig att inga större fel föreligger såvida inte säljaren ger information som tyder på motsatsen.

Har man undersökningsplikt när man köper bostadsrätt?

En köparen får inte åberopa sådana fel som köparen måste antas ha känt till vid köpet (20 §).Till skillnad från vad som gäller enligt fastighetsköp har en köpare av en bostadsrätt ingen undersökningsplikt enligt lag. Men skulle köparen ha undersökt bostadsrätten eller blivit uppmanad till det av säljaren så gäller att köparen inte får kräva ansvar för sådana fel han borde ha upptäckt vid undersökningen. Eftersom i princip alla som köper en bostadsrätt tittar på den först gäller alltså i praktiken en viss undersökningsplikt som köpare.

Hur blir det i ditt fall?

Typiskt sett borde en vattenskada som inte är av ringa omfattning anses avvika från vad man som köpare med fog kan förutsätta. Säljaren har dessutom i ditt fall erkänt att han kände till skadans existens. Den utgör alltså förmodligen ett fel enligt köplagen.

För att du ska få åberopa felet krävs dels att du inte måste ha antas känt till det vid köpet och dels att du inte borde ha upptäckt det om du undersökte lägenheten innan du köpte den. Det exakta svaret på den frågan kan jag inte ge personligen, det beror på hur lättupptäckt skadan var. Det krävs dessutom att du reklamerar inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet (32 §).

Vill du ha hjälp att få en mer detaljerad bedömning avseende dina chanser att få ersättning av säljaren rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon av våra jurister här på Lawline. Detta kan göras på http://lawline.se/boka.

Lawline RådgivareRådgivare