FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/12/2019

Vart vänder man sig för att ändra födelseort i folkbokföringen och passet?

Hej,

Det har blivit fel i min födelseort i bokföringen. Går att ändra på det och vad behövs för att ändra det i passet? Det står Kurdistan ock jag får problem varje gång reser jag till Turkiet. Jag är född i Iran och har iransk medborgarskap.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Går det att ändra födelseort i folkbokföringen?
Om födelseorten som finns i folkbokföringen är felaktig ska du vända dig till skatteverket. Det är skatteverket som är ansvarig för att registrera personuppgifter i folkbokföringsdatabasen och även att rätta felaktiga uppgifter.

Det finns dock en stark presumtion för att registrerade uppgifter i folkbokföringen är riktiga. Den som vill ändra registrerade identitetsuppgifter måste presentera sådan bevisning som gör att det klart framgår att dom nya uppgifterna är riktiga. Det är alltså höga krav på bevisningen när det gäller att ändra uppgifter i folkbokföringen.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och förklarar ditt ärende, samt frågar vilka dokument som krävs för att de ska ändra födelseorten. Du hittar kontaktuppgifter till skatteverket här.

Går det att ändra födelseort i passet?
Om födelseorten som står i ditt pass är felaktig ska du vända dig till en av polismyndighetens passexpeditioner för att få hjälp med att vidta rättelse.

Du behöver då ha dokumentation som styrker att din födelseort är någon annanstans än den som är angiven i ditt pass.

Om den födelseort som är angiven på ditt pass är korrekt, kan du däremot inte ändra den. Det finns inget sätt att kringgå detta.

Du kan boka tid hos en av polisens passexpeditioner här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare