FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/12/2023

Varför har inte uppgift om dagsböter försvunnit ur belastningsregistret trots att det gått 5 år?

Min fråga är jag bliv drömd för normal grad hälleri och normal grad narkotika brott hur länge tar det innan det försvinner från mitt register jag trodde det var 5 år så kollade om jag hade kvar det nu och det har jag, så undra kan det vara så att jag måste vänta 10 i år istället fastän alla mina brott gav mig bara dagsbötter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har blivit dömd för häleri (av normalgraden) samt narkotikabrott (av normalgraden), för detta fått dagsböter som påföljd och att du nu undrar varför detta inte har försvunnit ur ditt belastningsregister trots att det har gått 5 år.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av lagen om belastningsregister (LBR).

Vad finns i ett belastningsregister?

I samband med att en person blir dömd för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § LBR). Dessa uppgifter gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid. Hur lång tid en uppgift finns kvar i ens belastningsregister beror på vilken påföljd man fått (17 § LBR).

Efter hur lång tid gallras böter?

Böter gallras 5 år efter domen (17 § 9p. LBR). Utifrån detta, stämmer det som du skriver, att brott som har givit dig dagsböter försvinner ur belastningsregistret efter 5 år.

Om man blivit dömd för ett annat brott innan det gamla gallrats?

Du nämner inte om du blivit dömd för häleriförseelsen och narkotikabrottet samtidigt eller om det är två olika domar. Det som kan vara anledningen till att dina böter inte har försvunnit ur registret, är ifall du blivit dömd för häleri vid ett tillfälle och narkotikabrott vid ett annat tillfälle. För det är nämligen så att om det, innan en tidigare uppgift gallrats från belastningsregistret, tillkommer en ny anteckning (exempelvis en ny dom), ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret (18 § LBR).

För att förtydliga tänkte jag ge ett exempel. Låt oss säga att du blev dömd för häleri i januari 2022 och för narkotikabrott i januari 2023. Eftersom du blev dömd till dagsböter för båda brotten ska de som huvudregel gallras efter fem år. Häleriförseelsen ska då gallras i januari 2027, men eftersom du i detta exempel blev dömd för narkotikabrott innan gallringstiden för häleriförseelsen har gått ut, kommer häleriförseelsen finnas kvar i belastningsregistret tills det att narkotikabrottet gallras, det vill säga januari 2028. Värt att nämna är att detta gäller inte om den nya uppgiften avser penningböter, men i ditt fall tolkar jag det som att du fått dagsböter som påföljd för båda brotten.

Sammanfattning

I samband med att en person döms för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in i ett så kallat belastningsregister. Uppgifterna i ett belastningsregister gallras efter viss tid, vilken beror på vad för typ av påföljd som utdömdes. Böter gallras som huvudregel efter 5 år. Dock föreligger ett undantag i det fall man blir dömd för ett nytt brott innan det gamla brottet har blivit gallrat, I sådant fall kommer ingen av dess brott försvinna ur belastningsregistret förrän det senare brottet gallras.

I ditt fall skriver du inte om du blev dömd för de båda brotten vid samma tillfälle eller om det rör sig om två olika domar, varför jag inte kan avgöra om undantaget ovan är tillämpligt på ditt fall. Men det kan möjligtvis vara en förklaring till varför uppgifterna inte försvunnit ur belastningregistret trots att det gått 5 år.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare