Varför fick jag en parkeringsböter?

Hejsan. Jag har en fråga angående parkeringsböter. Det är så att jag fått en parkeringsböter under den tiden som är gratis. Det står klart och tydligt på skylten max 2 timmar mellan 07:00 till 21:00 vilket innebär att det är gratis efter 21:00. Och står på boten starttid 2020-07-09 kl 21:21. Hur kan det vara logisk att man får böter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varför fick du böter?
Hur det kan vara logisk att ge dig böter kan jag inte svara på, men det kan ju vara så att parkeringsvakten gjort ett misstag. Eftersom jag inte kan se hur skylten ser ut så kan jag bara utgå från det du skrivit, alltså att det ska vara gratis innan 07 och gratis efter 21 samt att du då får stå mer än två timmar. Däremot har vissa skyltar även avgift och sedan max antal timmar, vilket innebär att parkeringsplatsen är avgiftsbelagd alla dagar dygnet runt, medan det är max två timmar som ska ses tillsammans med t.ex. tiden 7-21. Men som jag sa innan kan jag inte säga något med säkerhet då jag inte sett exakt vad som står på skylten.

Det som kan göras om du tycker att du har fått en felaktig parkeringsbot är att bestrida den. Det gör du skriftligen hos polisen i det län som står på parkeringsboten.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare