FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/07/2018

Varför får jag inte sälja min omplacerings hund?

Hejsan!

Jag ska köpa en hund som är en " omplacering"

I deras kontrakt som dom skickat står följande

Läs från punkt 4. Har själv haft kennel tidigare men då med kontrakt från SKK. Min fråga är... om jag köper en hund. Som jag äger och i framtiden inte kan ha han kvar av olika anledningar. Säger deras kontrakt att jag ska lämna tillbaka han till dom. Men inte få igen mina pengar. Men jag som ägare måste väll ha rätten att sälja/omplacera mitt djur till någon som jag känner är lämplig isf samt få igen min köpesumma?

4. Om hunden av någon anledning inte kan bo kvar hos dig, måste du genast meddela detta till kontaktper- son enligt köpeavtalet. Som ägare förbinder du dig att inte sälja, omplacera eller avliva hunden. Avlivning i nödsituation så som akut sjukdom, skada undantaget.

5. Som ny ägare önskar vi uppföljning från det nya hemmet.

Personnummer: Adress:

Chipmärkning:

Hunden överlåtes till ovanstående adoptör som betalat Full Likvid till och godkänner nedanstående

6. Vid brott mot djurskyddslagen 1988:534 (med än- dringar) kommer aktuella tillsynsmyndigheter att kopplas in och hunden kommer därmed överlåtas omgående till kontaktperson.

Vad kan jag ändra /lägga till i detta kontrakt för att ha rätten på min sida att sälja han i framtiden om det skulle vara aktuellt.

Tacksam för snabbt svar. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa klausuler faktiskt standard hos många hundhem/katthem eftersom de är rädda att djuren ska fara illa eller användas som handelsvara av ägarna. Syftet är att försäkra sig om att de nya ägarna planerar att ha kvar djuret resten av dess liv. För att ha möjligheten att ändra villkoren måste du förhandla med säljarna innan du skriver på köpeavtalet, annars kommer du vara bunden av dessa klausuler. Kom dock ihåg att de som äger hunden inte har en skyldighet att sälja till just dig och säkert ogärna förändrar just dessa klausuler.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Agnes AxelssonRådgivare