FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2022

Varför är koranbränning lagligt?

Att bränna koranen uppfattas djupt kränkande och onormt förnedrande hos muslimer. Det är åtal även hets mot folkgrupp speciellt när det kommer till politiskt nivå då koranen är symbiliserar muslimer. Frågan är varför koranbrännen är lagligt medan det är straffbart att bränna hbqt flagga exempelvis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Dilemmat i detta fall är var gränsen mellan den grundlagsskyddade yttrandefriheten och brottet hets mot folkgrupp går. Som alltid med straffrättsliga frågor så finns det ett flertal faktorer som kan ha en monumental inverkan på utfallet varpå mitt svar blir aningen generellt.

Yttrandefriheten och brottsbalken

Yttrandefriheten är grundlagsskyddad i svensk lag. I 2 kap. 1 § 1p. Regeringsformen stadgas det att var och en är gentemot staten tillförsäkrad en frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.

Det stadgas emellertid i 2 kap. 20 § 1p. Regeringsformen att yttrandefriheten får begränsas genom lag. En begränsning av yttrandefriheten är tillåten om ett visst uttalande utgör hets mot folkgrupp enligt (16 kap. 8 § BrB):

"Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter."

Frågan är således om det utgör hets mot folkgrupp att bränna en koran. Centralt i denna bedömning är att rekvisitet ‘’uttrycker missaktning’’ måste vara täckt. Enligt NJA II 1970 s. 535 ska rekvisitet ‘’missaktning’’ tolkas med försiktighet. Detta innebär att inte alla nedsättande uttalanden eller aktioner av förnedrande karaktär innefattas i begreppet.

Detta innebär att det kan vara både lagligt och olagligt att bränna koraner och prideflaggor, stort fokus läggs vid varför de bränns. Jag kan dessvärre inte dra en tydlig skiljelinje mellan när sådana aktioner är lagliga eller inte då de enskilda omständigheterna är så viktiga. Det finns helt enkelt för många okända parametrar.

Slutsats

Det är inte mer eller mindre lagligt att bränna en koran än en prideflagga (eller någon annan flagga eller helig skrift). Det som spelar något roll för den juridiska bedömningen är varför objektet bränns/ skadas / skändas. Om handlingen utgör ett politiskt budskap är det svårare att visa att personen bakoms huvudsyfte är att uttrycka hets mot en folkgrupp, varpå brottsrekvisiten inte är fyllda.

*Disclaimer*

Jag antar givet tidsramen för din fråga att du egentligen undrar om Rasmus Paludans koranbränning, och kanske huruvida den är olaglig. Det är tyvärr inte möjligt för mig att utreda detta då jag inte har tillgång den information som hade behövts för att utreda detta. Skulle det finnas grund för åtal så kommer sannolikt åklagare väcka detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare