FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/12/2021

Vårdslöshet i trafik

Hej!

Det e så här att jag 21 september var med om en singelolycka, där jag i väsentligt mån eller lägsta grad är misstänkt för vårdslöshet i trafiken. Jag kan delvis erkänna att jag har kört om, och att jag inte har planerat rätt. Fordonet som jag körde om var en traktor, sträckan var kort och det var en svag kurva.

Snart har jag en stämning i tingsrätten, undrar här, hur stor sannolikhet finns det att jag blir dömd för något eller kan det också hända att det inte väcks några åtal.

Dem har 1 vittne, som säger att jag kört om fort. Jag hinner inte eller hann inte köra om i tillräcklig sträcka som dem anser, jag anser också däremot att lastbilen körde jätte fort så jag gick i fara för mitt liv. Vill aldrig dö i sådan situation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledningsvis kan noteras att dessa bedömningar beträffande vårdslöshet i trafik inte är helt oproblematiska, ibland kan det behövas med detaljerad information kring den aktuella händelsen. Detta kan innebära att svaret i vissa delar kan komma att bli generella.

I 1 § 1 st. TBL anges att brister vägtrafikant, den som som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter. I lagrummets andra stycke tas kriterierna för grov vårdslöshet i trafik upp. Däremot är min uppfattning att du enbart blivit delgiven misstanke för vårdslöshet av normalgraden, dvs. vårdslöshet i trafik, och av den anledning kommer fokuset i svaret ligga på det.

Av din bakgrundsinformation, som är något kort för att kunna göra en detaljerad bedömning, så är frågan om du kan anses ha gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik. Viktigt att notera att det enligt svensk rätt inte krävs att en trafikolycka uppstår, för att någon ska kunna dömas för vårdslöshet i trafik. I din bakgrundsinformation anges det dock att ett singelolycka inträffat.

Brister ditt agerande i den omsorg och varsamhet som krävs vid förande av fordon?

Ett av rekvisiten som återgetts i 1 § TBL är att man ska ha brustit i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som krävs vid förande av fordon. Normalt sett brukar en jämförelse göras med den normalt skicklige föraren, vilket är ett begrepp som är något diffust. I ett senare led kommer även en bedömning göras huruvida du insåg eller bort inse detta. För det fall att du åtalas och döms för vårdslöshet i trafik kan dagsböter bli en aktuell påföljd.

Ett exempel som är värt att nämna är NJA 2011 s. 349, där ogillades åtalet för bland annat vårdslöshet i trafik mot en lastbilsförare som påbörjade en vänstersväng över den motsatta körbanan och blev påkörd av en mötande personbil som körde i en väldigt hög hastighet. Enligt HD saknade lastbilsföraren anledning att räkna med att den mötande bilen kördes med den extremt höga hastigheten.

Möjligtvis kan detta ha betydelse i frågeställningen i och med att du anger att den mötande bilen, enligt din mening, körde väldigt fort. Däremot finns det omständigheter som talar för att det kan vara ett bristande i det omsorg som krävs av dig som förare av bil, bland annat att sträckan var kort och det var en kurva vid tillfället för omkörningen.

Svaret på dina frågeställningar är alltså att det beror på. Det går inte att ge ett säkert svar på hur detta kommer att hanteras. Visserligen finns det vissa omständigheter som kan tala emot vårdslöshet, däremot finns det också aspekter som talar för detta. I slutändan är det åklagaren, som beslutar om åtal ska väckas eller inte.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare