FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/03/2017

Värdering av lösöre vid bodelning

Jag och min fru har bestämt oss för att skilja oss. Vi är fortfarande mycket goda vänner, och vill i möjligaste mån förbli det.

Vi är båda måna om att bodelningen ska vara juste och rättvis.

Frågan är hur vi ska tänka när vi ska fördela lösöre. Jättesvårt att objektivt värdera varje pryl.

Lawline svarar

Det finns inga lagar som reglerar värdering av det inre lösöret. Utgångspunkten för värdering brukar vara att förhålla sig till marknadsvärdet. Dvs. vad ni skulle kunna få vid en eventuell försäljning av lösöret (Vilket sker genom en objektiv bedömning). Dock när det gäller inre lösöre skulle värdet ibland kunna bli mycket lågt om man utgick ifrån marknadsvärdet. När det gäller lösöre brukar man istället, för att det ska bli rättvist, utgå ifrån uppskattat bruksvärdet. Alltså detta värde inriktar sig på det "upplevda" värdet lösöret har hos er personligen, dvs som betingas av hur ett lösöre uppfyller era behov. Bruksvärdet brukar oftast ge ett högre värde än marknadsvärdet, eftersom att andrahandsvärdet på begagnat lösöre exempelvis kan vara relativt lågt. Om en av er behåller bostaden med övertagande av bohag, kan den andre maken efter skilsmässan tvingas att inköpa nytt bohag. Denna nackdel kan då kompenseras genom att bohaget för den kvarsittande maken upptas till ett bruksvärde.

Regler om bodelningsvärdering är dispositiva vilket betyder att ni kan komma överens om att värderingen ska ske på ett visst sätt. Är ni överens kan ni i princip sätta vilka värden ni vill på den egendom ni ska bodela.

För att ta ett exempel: Har ni en bil eller ett hus, så bör värdering ske ut efter marknadsvärdet. Har ni tillexempel en gammal möbel som har lågt marknadsvärde, bör ni använda er av bruksvärdet och lägga en personlig värdering om vad den kan vara värd.

I slutändan handlar det om att fördelningen ska bli så rättvis som möjligt mellan er. Hur ni vill värdera är egentligen helt upp till er.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare