FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2016

Värdering av fastighet vid bodelning

Jag och min fd sambo äger ett hus tillsammans som jag nu vill köpa ut honom ur. Huset har legat ute till försäljning en tid, för 1miljon 260tusen men vi får det inte sålt för det priset. Nu har jag som sagt tankar på att köpa ut honom ur huset och jag undrar vad det är som gäller. Jag vill inte lägga så stor summa som huset ligger ute för, men han vill naturligtvis ha så mycket pengar som möjligt. Hur gör jag? Vilka rättigheter/skyldigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning av ert hus ska det göras en värdering som utgår ifrån fastighetens marknadsvärde. Det kan ibland vara svårt att uppskatta marknadsvärdet och därför är det en bra lösning att du anlitar en värderingsman.

När ni ska beräkna marknadsvärdet är det brukligt att från värdet dra bort försäljningskostnader, exempelvis kostnad för mäklare som skulle ha uppkommit i samband med en vanlig försäljning. Den latenta skatten på 22 % ska även dras bort, vilket är den skatt som säljaren varit tvungen att betala om fastigheten såldes. Hur detta beräknas framkommer av 44:13-14 inkomstskattelagen (IL) (https://lagen.nu/1999:1229#K44P13S1).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, lycka till!

Nathalie ByströmRådgivare