Värdering av fast egendom i bouppteckning

Vi är två bröder och vår äldre bror har nyligen gått bort.Vi är delägare i ett fritidshus. Vår bror hade skulder som ska regleras om det finns tillgångar.Vad gäller vid bouppteckningen för att värdera fritidshuset?Räcker det med taxeringsvärdet +25% eller måste det värderas av värderingsman f aktuellt marknadsvärde?

Lawline svarar

Hej!

Tillgångar ska som huvudregel tas upp till marknadsvärde i bouppteckningen. Vad gäller fast egendom kan man dock välja att istället anteckna taxeringsvärde. Då måste det dock anges i bouppteckningen att det är taxeringsvärdet man har använt sig av, bl.a. för att eventuella borgenärer ska förstå att fastigheten kan vara värd mer än vad som anges i bouppteckningen. Det går också att uppskatta ett marknadsvärde, då är det bra att anteckna att det är just ett uppskattat marknadsvärde.

Det kan ändå bli aktuellt att ta in en värderingsman senare om det finns mycket skulder att betala för dödboet och det inte blir mycket över till arv. Om ni t.ex. väljer att köpa ut er brors andel så är det viktigt att ni och borgenärerna vet att fastigheten blivit riktigt värderad, så att inte borgenärerna kan rikta några klagmål mot försäljningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare