Värdering av bostadsrätt vid arvskifte

Vår far har gått bort

O i hans testamente får min bror o jag lagloten1/2 o dela på

Samt barncancerfonden o läkare utan gränser

Resterande 1/2

I boet finns 1st lägenhet 1 rok

Samt ca 150.000 kr i kontanter

Min dotter är i behov av lägenheten

Hur skall man värdera den ?

Jag hoppas ju på att man kan utgå från inköpspriset eller lägre

Annars så klarar jag inte o köpa den till dottern

I testamentet står inget om att den måste säljas till marknads värde

Tacksam för snabbt svar

Ponte

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I ett arvskifte värderas en bostadsrätt till sitt marknadsvärde, alltså priset som lägenheten skulle kunna säljas för till någon utomstående person idag. Avdrag får sedan göras för mäklarkostnader och kapitalvinstskatt som skulle betalas om lägenheten skulle säljas.

Lägenheten kan alltså inte värderas till sitt inköpspris, utan det är marknadsvärdet som gäller.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare