Varan stämde inte överens med varubeskrivning - vad kan jag göra?

Hej!

Min mamma köpte ett sminkbord i en möbelbutik . Hon har beställt det utifrån en bild från katalog. Under bilden stod det att sminkbordet är i trä och marmor. Hon betalade 9 000 kr direkt i butiken och sminkbordet levererades hem till henne två veckor senare . Vi öppnade paketet och såg att bordet inte alls tillverkats i marmor, utan i trä med marmorliknande plast. Min mamma vill häva köpet men butiken sa att hon för inte göra det utan måste reklamera istället. Jag fattar ingenting. Hon fått ju inte det som hon beställt. Butiken lurade henne. Hur ska vi göra för att häva köpet? Vad krävs för det? Jag skulle ville gärna veta vilken lag som gäller för att kunna prata med butikschefen.

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din mamma köpt bordet av en butik (näringsidkare) räknas hon som konsument och därför är det konsumentköplagen som gäller i din mammas fall. Då bordet inte har uppfyllt det som produktbeskrivningen utlovat är det fel i varan och hon ska ha rätt att häva köpet. Detta framgår av 16 § konsumentköplagen. Din mamma och köparen har avtalat om ett bord av trä och marmor och med hänsyn till att priset är relativt högt för ett bord är det då rimligt att anta att bordet ska vara tillverkat av riktig marmor och inte i plast. En vara ska stämma överens med den beskrivning säljaren har lämnat (vilket är att bordet ska vara tillverkat av marmor) vilket den inte gör. När det föreligger fel i vara har kunden enligt 22 § konsumentköplagen rätt att häva köpet. En annan möjlighet är att din mamma får ett prisavdrag på varan så att priset motsvarar det hon faktiskt fått.

Ett första steg för er blir att återigen ta kontakt med butiken och be att få häva köpet på de grunder jag angett ovan. Om butiken fortfarande vägrar kan ni vända er till allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att anmäla butiken. Information om hur ni gör anmälan och länk till anmälningsformuläret hittar ni här. På Hallå konsuments hemsida finns också en del matnyttig information och vägledning för konsumenter.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare