FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/04/2021

Varan överensstämmer inte med det som har marknadsfört, kan det anses som fel på varan?

Hej!

Jag har köpt en begagnad jacka från en manlig privatperson åt min pojkvän. Jackan var annonserad på Facebook Marketplace, och låg i kategorin Herrjackor.

Jag talade med säljaren och frågade om det fanns hål eller dylikt, varav säljaren svarade att jackan är i fint skick förutom att öglan som används för att hänga jackan är av. I annonsen var jackan beskriven som storlek S, som jag har provat i butik för att säkerställa att den passar mig.

När jag sedan mottagit och provat jackan så märker jag att jackans längd är för kort, och även ärmlängden är kort. Jag undersöker och ser sedan på jackans tvättlapp att det är damstorlek.

Jag klagar hos säljaren och ber om återköp då denna information hade varit helt avgörande för köpet, som skriver att han var omedveten om att det var en damstorlek då den passat honom ganska bra trots det. Han skriver att han inte har en skyldighet att ta tillbaks varan då jag godkände köpet, och att jag får sälja den själv. Han betalade dock tillbaka fraktkostnaden som jag betalade för att få jacka till mig.

Jag känner mig bedragen då jag godkände ett köp av en jacka i herrstorlek S enligt annonsen. Det är ingen stor summa som jag betalade för jackan, som köptes för 650 kr, men för mig är det principsak och att stå upp för en felaktighet. Säljaren känner inget skyldighet eller ansvar att göra någonting trots dennes fel i annonseringen.

Hur kan jag ta detta vidare, och är det rimligt att göra det?

Tusen tack för hjälp, det uppskattas enormt.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du skriver så köpte du jackan av en privatperson och det betyder att din fråga regleras i köplagen (KöpL).

Går storlekskillanden mellan en dam och herr modell anses som fel?
Ja det kan anses som fel. Fel regleras i 17-18 §§ KöpL. Det är inget direkt fel på jackan utan felet ligger i att jackan inte överensstämmer med det som har avtalats och marknadsfört. Därmed blir 17 § KöpL tillämpbara. Då det anses vara fel på varan om varans art inte överensstämmer med avtalet. Då det var en damjacka och hade marknadsförts som en herrjacka och du hade kontaktat köparen och sagt att du ville köpa herrjackan så bör det anses som ett fel enligt köpeavtalet. Sedan kan det också anses som fel på varan enligt 18 § KöpL då varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Då storlek är en väsentlig faktor om man köper en vara eller inte.

Såldes den i befintligt skick?
Då den såldes begagnad, så blir frågan om jackan såldes i befintligt skick och om det kan göra att du inte kan reklamera jackan. Så verkar inte vara fallet då för att befintligt skick ska vara aktuellt behöver säljaren ange det vid försäljning och att utgå ifrån informationen som du har skrivit finns det inget som antyder att säljaren angav det vid köp. Dock om det skulle ha sålds i befintligt skick skulle det fortfarande anses som fel på varan enligt 19 § st 1. p 1. KöpL.

Har du reklamerat?
Att utgå från informationen som du har gett mig verkar det som att du har kontaktat säljaren och påpekat felet på varan, alltså reklamerat enligt 32 § KöpL. Då har du uppfyllt den första delen av reklamationen. Den andra delen är att du måste ha reklamerat inom skälig tid från den tidpunkt du upptäckte felet eller borde ha upptäckt felet. När det kommer till vad som anses vara skälig tid har man gjort den bedömning att vid köp av en näringsidkare så har köparen ett par dagar på sig att reklamera fel. När det kommer till köp av en privatperson kan man anta att den är längre men det beror på också vad det är för typ av vara som har köpts för det påverkar också tidsramen för en reklamation.

Vad kan du göra?
Så om du har rätt att åberopa felet och har reklamerat inom skälig tid har du rätt till påföljder av felet. Det du har rätt till är avhjälpande eller omleverans (34–36 §§ KöpL) eller prisavdrag eller hävning (37–39 §§ KöpL). Att utgå från informationen vill du ha pengarna tillbaka, alltså hävning. För att man ska kunna få häva behöver man först utesluta avhjälpande eller omleverans. Felet går inte att avhjälpa då jackan är för liten och kan inte göras större och det är köp av en privatperson så det är inte troligt att personen har en till jacka i rätt storlek. Då blir hävning (39 § KöpL) aktuellt och då krävs det att du uppfyller två kriterier och de är att felet har väsentlig betydelse för dig som köpare och säljaren ska ha insett eller borde insett det. I ditt fall bör det anses att de kriterierna är uppfyllda och därmed går att häva.

Sammanfattning och slutsats
Att utgå ifrån informationen som du har skrivit så bör du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka men jag ska poängtera att jag inte besitter all information för att köra en helt korrekt bedömning. Så säljaren kan ha rätt att neka hävning om du har undersökt eller blivit uppmanad att undersöka varan innan köp eller att du inte har reklamerat i rätt tid. Men om du inte har undersökt och inte blivit uppmanad om det och sedan reklamerat i rätt tid har du rätt att häva köpet och få pengar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare