FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/12/2015

Vara med postförskott

Om jag beställer en vara på internet och säljaren/företaget sänder mot postförskott och jag ångrar mig måste jag då först lösa ut varan för att sedan returnera denna ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom ditt köp av en vara, har du och säljaren slutit ett avtal. Om du väljer att inte fullfölja din del av avtalet, dvs lösa ut och således betala fär paketet, så har säljaren rätt att debitera dig enligt vad som står i köpeavtalet (vanligtvis fraktkostnader och viss administrativa avgifter).

Däremot har du som konsument ett starkt lagstadgat skydd med ångerrätt i två veckor, enligt lag 2005:59 om distansavtal och avtal utanför affärslokalen, 10§.

Att därmed lösa ut paketet och sedan använda din ångerrätt för att returnera bör därför vara det bästa alternativet.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att kontakta oss igen om fler frågor dyker upp!

Malin DijnérRådgivare