FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/08/2019

Var kan jag vända mig för att ansöka om tvångsförsäljning?

Har ett av båda parter undertecknat bodelningsavtal efter skillsmässan där det framgår att min fd make skall bo kvar i huset, som vi båda står som ägare på och lösa ut mig, eller om banken inte godkänner övertagande av lån, så ska huset säljas och ev vinst delas lika.

Min fd make vägrar samarbeta med mäklaren jag anlitade och har heller inte kontaktat banken ang att lösa ut mig. Han har fått kontaktförbud pga hot och misshandel och jag vill bli av med min del i huset snarast, då det lutar åt att han kommer få ett fängelsestraff och då blir jag betalningsskyldig för ett hus jag inte utnyttjar.

Vart ska jag vända mig för att få hjälp att lösa detta?

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med att bodelningsavtalet är upprättat har du möjlighet att ansöka om tvångsförsäljning. Möjligheten att tvinga fram en försäljning av gemensam bostad, så kallad tvångsförsäljning, regleras i Samäganderättslagen. En make kan ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning när den andra maken motsätter sig en ordinär försäljning (6 § Samäganderättslagen). Det är därmed tingsrätten som du ska vända dig till för att ansöka om tvångsförsäljning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Du kan alltid vända dig till Lawlines juristbyrå för kvalificerad juridisk rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare