FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/03/2018

Var beställer man adoptionsblankett?

Hej, jag undrar var man beställer adoptionsblankett?

Jag har tänkt att adoptera bort min son och dotter till deras nya plastfamilj. Min son och dotter vill detta själva.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att det handlar om en nationell adoption.

Om föräldrarna är gifta i dina barns nya familj måste makarna adoptera gemensamt (4 kap. 3 § föräldrabalken). Båda makarna måste också vara 25 år eller äldre (4 kap. 1 § föräldrabalken). Barnen måste samtycka till adoptionen om de är 12 år eller äldre, men det behövs inte om barnen är under 16 år och skulle ta skada av att bli tillfrågad eller är varaktig förhindrad att lämna samtycke (4 kap. 5 § föräldrabalken). Om något av barnen inte har fyllt 18 år krävs samtycke från båda föräldrarna - dig som pappa och deras andra förälder eller föräldrar (4 kap. 5 a § föräldrabalken). Rätten prövar om det är lämpligt att adoption äger rum och barnens bästa ligger till grund i prövningen (4 kap. 6 § föräldrabalken).

Det finns ingen färdig blankett att beställa, utan de eller den som önskar adoptera ett eller flera barn skriver två separata ansökningar och skickar till tingsrätten där adoptanten (den som vill adoptera) var folkbokförd den 1 november föregående år. Med ansökan måste personbevis bifogas, dessa kan beställas från Skatteverket. Det finns särskilda personbevis för den som ska adoptera och för adoptivbarn. De bör inte vara äldre än tre månader. Avgiften är 900 kronor per ansökan.

De eller den person som ska adoptera dina barn kan läsa mer om vad som ska framgå av en nationell adoptionsansökan på Sveriges Domstolars hemsida. Där finns också adresserna till samtliga tingsrätter och information om det skulle röra sig om en internationell adoption.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare