FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/10/2022

Vänstersväng med trafikolycka som följd - Vad gäller?

Blev påkörd bakifrån vid vänstersväng från huvudled till väg. Polis inte inblandad utan enbart försäkringsbolag vilka hävdar precis som står i vägtrafikförordningen att svängande bil ska hålla god uppsikt både framåt och bakåt innan vänstersväng utförs. Omkörningen av påkörande fordon skedde på höger sida trots tydlig angivelse av vänster blinkers Omkörningen skedde även strax före och på övergångsställe. Mer är att sikten bakåt var begränsad pga svacka i vägen. Hastighet 40Km/tim. Tid från det fordon är synligt efter svacka fram till krocken ca 14 sekunder vid en hastighet av 40 km/tim. Smällen på skadat fordon tog på vänster framhjul. Skadat styrstag samt bärarm. Dessutom demolerad front vänster sida. Med anledning av skadan höll påkörande fordon troligtvis högre hastighet än tillåtna 40 km/tim. Finns det några domar om liknande mål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline, 

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är trafikförordningen (TraF)

Du har bara ställt en enda fråga som egentligen inte kräver någon utredning. Men av rena serviceskäl kommer informationen i din ärendebeskrivning ändå att kommenteras kort och i all enkelhet. 

I 3 kap. 26 § 1 st. TraF sägs att en förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet ska riktas på den bakomvarande trafiken. I bestämmelsens tredje stycke anges vidare att vid vänstersväng ska ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt. 

Begreppet trafikolycka är inte definierat i lagen, men generellt torde en trafikolycka föreligga om skada på person eller egendom har uppstått som ett direkt resultat av tidigare trafik. Graden av oaktsamhet som krävs är brist i omsorg och varsamhet i väsentlig mån, vilket bl.a. inbegriper förande av bil i uttröttat tillstånd, rödljuskörning, brott mot stopplikt, riskfyllda vänstersvängar och trafikfarliga omkörningar. Däremot brukar tillfällig ouppmärksamhet, rena felbedömningar och manövreringsmisstag undantas från det straffbara området (något brott verkar det i och för inte vara fråga om i det här fallet, men bedömningen är ändå intressant, jfr dock 14 kap. 3 § 1 p. TraF). 

Som exempel på när den tilltalade har gått fri från ansvar kan nämnas Högsta domstolens (HD) avgörande NJA 2007 s. 3 i vilket en bilist hade bländats av solen och kört på en fotgängare vid ett övergångsställe. HD anförde att den sänkta hastigheten och det nerfällda solskyddet motsvarade de försiktighetsåtgärder som skäligen kunde krävas av föraren varför dennes felbedömning accepterades av domstolen. Ett annat exempel från praxis när åtal ogillats på trafikområdet (och som för övrigt, som svar på din fråga, rör just en vänstersväng) är NJA 2011 s. 349. I rättsfallet hade en lastbilschaufför åtalats får vårdslöshet i trafik och vållande till annans död efter att ha påbörjat en vänstersväng över den motsatta körbanan för att sedan bli påkörd av en mötande personbil i mycket hög hastighet. Föraren av personbilen avled. Men HD menade att lastbilschauffören inte hade brustit i sin uppmärksamhet och inte heller hade anledning att räkna med att föraren av personbilen skulle köra bilen så fort. 

Det sistnämnda är för övrigt ett uttryck för den s.k. förtroendegrundsatsen, vilken innebär att det vid bedömningen av om en gärning innefattar ett sådant risktagande att den kan betraktas som oaktsam måste hänsyn också tas till att det ofta är rimligt att kunna utgå ifrån att omgivningen, dvs. andra människor, handlar någorlunda rationellt, exempelvis genom att inte köra för fort. Hänsyn kan även till förarens personliga egenskaper, vilket inte var fallet tidigare (före 1994). Då ansågs inte en okunnig eller oerfaren förare eller en förare med bristande intellekt utgöra godtagbara ursäkter.

Exakt hur din situation ska bedömas är inte helt enkelt avgöra genom en nättjänst som denna, vilket du säkert förstår. Det har å andra sidan inte heller efterfrågats av dig. Men jag hoppas innerligt att ovanstående kan vara till viss hjälp. Oavsett vilket och för att återgå till din faktiska (och enda) fråga kan, förutom den ovan nämnda HD-domen (NJA 2011 s. 349), hovrättsfallet RH 1996:152 med fördel studeras. Det finns även ett äldre avgörande från HD som behandlar just en vänstersvängssituation, se NJA 1971 s. 261. I övrigt är det mig veterligen ganska skralt med praxis avseende situationer som innefattar vänstersvängar specifikt. 

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straffrättens område endast gör vissa inledande bedömningar och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån inte åtar sig inte några straffrättsliga uppdrag fullt ut. I så fall behöver man vända sig till en brottmålsbyrå. Däremot kan vi naturligtvis vara dig behjälplig i din kommande samtal med försäkringsbolaget och vi kan likaledes bistå dig om viss dokumentation och/eller vissa skrivelser behöver upprättas. 

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan. 

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Straffrätt och Trafikbrott? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo