Vanlig handräckning för annan egendom på egen mark

En granne har placerat gammalt byggmaterial på min mark och jag har flera gånger bett honom ta bort byggmaterialet men han har inte gjort det på över ett halvår. Har jag rätt att köra undan detta och fakturera honom för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att personen låter sin egendom ligga kvar på mark som tillhör dig under så lång tid att du inte kan använda marken på ett normalt sätt innebär att denne gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och är straffbart enligt 8 kap. 8 § brottsbalken.

Du kan ta kontakt med personen och samtidigt göra denne medveten om att beteendet är brottsligt. Sådana här fall kan dock ha lång handläggningstid hos polisen. Betydelsen av upplysningen om polisanmälan ska däremot inte underskattas.

Ett effektivare sätt att få bort egendomen är att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten (KFM). KFM kommer då att ta bort egendomen från din fastighet. Det finns två typer av handräckning: vanlig och särskild. I ditt fall är vanlig handräckning aktuell. Du hittar ansökan här https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html. Din granne kommer få betala för handräckningen efter faktura från Kronofogdemyndigheten.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare