Vanlig handräckning

Hej hyr en sommarstuga på årsbasis. En kompis behövde renovera sin lgh, kom till mig och frågade - kan jag köra ut lite grejer? ja ok svarade jag. nu är hela undervån c:a 45 kvm fylld med prylar från golv till tak. renoveringen gjord men prylarna kvar, mkt oroande. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår dig så vill du få bort din kompis egendom från din sommarstuga. Denna situation regleras av 3 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (Lbfh), s.k vanlig handräckning. 3 § 2 p anger att ett åläggande för svaranden att fullgöra något annat än betalning, om tidpunkten för fullgörelse har inträtt. I detta fall att hen ska fullgöra sin förpliktelse att flytta sin egendom bort från din sommarstuga.

Ansökan görs skriftligt (9 §) och du, i egenskap av sökande, ska i ansökan ange yrkande och grunder (10 §) och ska sedan ges in till kronofogdemyndigheten (19 §). Du kan ansöka och läsa mer om det på kronofogdemyndighetens hemsida.

I första hand rekommenderar jag dock att du försöker få kontakt med din kompis innan du lämnar in en ansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle det återstå några oklarheter är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Sebastian KjellkvistRådgivare