FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/01/2024

Vad utgör förmildrande omständigheter?

Jag kommer sannolikt att åtalas för narkotikabrott av normalgraden! Jag är tidigare ostraffad har jobb, bra socialt, lägenhet, inga kronofogdeskulder, inga problem med alkohol och droger! Kan det vara förmildrande omständigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i brottsbalken (BrB).

Vad utgör förmildrande omständigheter?

Förmildrande omständigheter är omständigheter kring det brott som du dömts för, som rätten kan beakta och som kan leda till att du får ett lindrigare straff.

Vid bedömning av vad som utgör förmildrande omständigheter ska det särskilt beaktas:

  • om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende,
  • om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande,
  • om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga,
  • om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla, eller om gärningen, utan att vara fri från ansvar, är sådan som avses i 24 kap. (29 kap. 3 § BrB).

Mot bakgrund av detta är de omständigheter du nämner, dvs att du tidigare är ostraffad, har jobb, lägenhet, inga skulder och inga problem med alkohol eller droger, inte förmildrande omständigheter såsom avses i 29 kap. 3 § BrB. Det faktum att du tidigare är ostraffad kan dock vara till din fördel då domstolen väljer påföljd.

Detta för att domstolen är skyldig att beakta omständigheter som talar för lindrigare påföljd än fängelse (30 kap. 4 § BrB).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare