FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/08/2017

Vad syns i passkontrollen?

Har en vän som ska resa med sin sambo och dotter på en resa. Han har löneutmättning finns det nån risk att det syns i passkontrollen då hans svärföräldrar som också ska med inte vet att han har skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

I en passkontroll kontrolleras att de resehandlingar du har är korrekta. Den resandes personliga förhållanden, så som till exempel skulder, kontrolleras inte. Din väns löneutmätning kommer alltså inte synas i passkontrollen.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare