Vad som krävs för att ett beteende ska klassas som ofredande

Hej! Om en person blir anmäld för ofredande pga störande kontakter, den som blir ofredad ber personen flera gånger att sluta skriva men personen fortsätter skriva. Kan meddelanden räknas som flera ofredanden eller räknas alla meddelandet vid ungefär samma tidpunkt som ett enda ofredande ? Om personen efter ett halvår skulle skicka ett nytt meddelande, räknas detta som ännu ett ofredande eller måste den som blir ofredad ännu en gång be personen att sluta skriva för att det ska räknas som ett ofredande? När börjar preskribtionstiden räknas, från och med första dagen som personen blev ofredad eller från och med det sista meddelandet skrevs, dvs ett halvår efter det första meddelandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i brottsbalken

 Kraven för att dömas till ofredande

I 4 kap. 7 § brottsbalken skrivs att ofredande innebär att någon fysiskt antastar annan eller utsätter annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Denne döms om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt för ofredande till böter eller fängelse i max ett år.

Den brottsliga gärningen

Fysiskt antastar innebär inom ramen av ofredande kroppsliga förnärmanden som ej medför kroppsskada eller smärta. För upprepade och oönskade eller störande kontakter är av betydelse antalet kontakter, tidpunkten för kontakterna och hur de skett och vad de inneburit. Till exempel om kontakterna utgjorts av nedsättande och kränkande budskap så bör ett mindre antal meddelanden räcka jämfört med harmlösa eller innehållslösa kontakter. Hänsynslösa ageranden innebär att allvarligt skrämma eller störa någon genom högt ljud, att filma någon på ett påträngande sätt. Subtila kontakter kan t ex innebära att man följer efter någon eller står utanför dennes bostad förutsatt att förföljandet uppfattas av den som förföljs.

Att gärningen ska vara ägnad att kränka friden på ett kännbart sätt är en undre ribba för vilka fridskränkande beteensen som omfattas av straffansvar som knyter an till befintlig rättspraxis.

För ansvar krävs att gärningsmannen vet vad han gör, dvs. har uppsåt att utsätta annan för sådana kontakter.

Preskriptionstid

Enligt 35 kap. 1 § brottsbalken har brottet ofredande en presktiptionstid på 2 år. Detta innebär att åklagaren har maximalt två år på sig att väcka åtal för brottet, efter att de begicks. Preskriptionstiden börjar normalt sett löpa från dagen då brottet begicks.

Sammanfattning

Meddelandena vid ett och samma tillfälle bör räknas som ett enda ofredande då brottet ofredande kräver upprepade och oönskade eller störande kontakter. Du behöver inte än en gång skriva att du inte vill att personen skriver till dig. Det är uppenbart att kontakterna inte är önskade. Preskriptionstiden ligger på 2 år från dagen då de oönskade kontakterna började.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare