Vad skyddar en familjemedlems anställning i ett familjeföretag?

Hej!

Min pojkvän är anställd på sin fars aktiebolag. Nu har de en ostadig relation där fadern hotar med att sparka min pojkvän om han inte går med på en hel del tjänster i privatlivet. (Inget som har med företaget att göra.)

Jag undrar om detta är möjligt? Kan fadern få sonen sparkad ifrån deras familjeföretag bara sådär? Vad skyddar egentligen en anställd i ett familjeföretag, så som min pojkväns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor kring ens anställning och syftar till att ge skydd till arbetstagare i Sverige. Denna lag gäller dock inte "arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj" vilket inkluderar en arbetsgivare vars arbetstagare är hans son, det vill säga din pojkvän. Med detta som utgångspunkt kan alltså fadern säga upp sonen "bara sådär" (1 § andra stycket LAS).

Notera dock att sonens anställningsavtal eller kollektivavtal på arbetsplatsen kan reglera eventuella rättigheter för din pojkvän. Beroende på vad din pojkvän arbetar som kan det även finnas andra lagar som reglerar uppsägningsvillkor, exempelvis lagen om arbetstid m.m. i husligt arbete. För de flesta yrken finns dock inte uppsägningsvillkor reglerade någon annanstans än i LAS.

Jag förstår att saken är jobbig för både dig och din pojkvän, men det finns troligen inte så mycket skydd för din pojkvän om det inte regleras något särskilt i hans anställningsavtal eller kollektivavtal. Jag hoppas att allt löser sig för er ändå och att du är nöjd med ditt svar!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare