Vad sker ifall arvtagare går bort innan arvskifte är klart?

Hejsan!

Min farmor gick bort i augusti, hon hade 3 söner. Nu gick min pappa bort i november, innan arvskiftet efter farmor var klart.

Min pappa hade skulder som uppgår till ett högre belopp än hans och farmors tillgångar tillsammans.

Kommer farmors tillgångar gå in i pappas bo och täcka skulder, eller kommer hela farmors arv falla ut till mig, som pappas enda arvinge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag vill till en början beklaga sorgen.

Jag kommer vidare att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

En huvudregel inom svensk arvsrätt är att endast en som är vid liv vid arvlåtarens död kan ärva, oavsett om denne dog minuter efter (1 Kap. 1 § ÄB). Detta innebär att efter din farmors bortgång var din pappa berättigad arvtagare.

Du som arvinge till din pappa kommer att vara dödsbodelägare till din pappas dödsbo och således inte till arvlåtarens dödsbo (18 Kap. 1 § 3 stycket ÄB) du kommer alltså inte ta hans plats och bli en dödsbodelägare till din farmor utan din pappas dödsbo kommer att ärva det till en början och betala av skulderna.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare