Vad ska vi göra om vi misstänker att sonen mår dåligt hos den andra föräldern?

Hej,

Min sambo och hans exfru gick in i en vårdnadstvist för några år sedan, som drog ut på tiden och pågick i ca 2,5 år. Allt exfrun ville ha va ensam vårdnad vilket min sambo gav henne då han helt enkelt inte orkade kämpa mer då det kostade honom/oss både ekonomiskt men framför allt psykiskt. Och exfrun gav aldrig med sig, det var som att kämpa i konstant motvind. Hon fick vårdnaden och idag finns ett domslut som är mycket tydligt var överlämning sker, umgänge mm. Min sambo och exfrun har ingen kontakt över huvudtaget då dem inte kan kommunicera eller komma överens. Idag lever exfrun med en ny man vilket har gjort att hon äntligen slutat att trakassera oss. Men det är inte guld och gröna skogar där borta.

Idag ringde min sambos son till sin pappa i "smyg" (för enligt exfrun och hennes nya så får han helt plötsligt inte kontakta sin pappa mer. Dem har blockerat min sambo och går igenom sonens mobil på kvällarna och när han varit hos oss). Sonen var ledsen i telefonen och sa att den nya mannen (som inte är ny längre då han funnits med i bilden i ca 2 år, han kom in i bilden efter vårdnadstvistens slut) inte är snäll. Han hotar tydligen honom att han ska slå sonen och hans pappa (min sambo) mm. Min sambo frågade sonen om han berättat detta för mamman, sonen svarar då att han gjort det men hon tror inte på sonen och säger att han hittar på. Vi ser mycket allvarligt på detta och min fråga till Er: Vad kan vi göra? Vem vänder vi oss till om det visar sig vara såhär illa? Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Vilken tung situation ni hamnat i, jag ska verkligen göra allt jag kan för att hjälpa till. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (FB).

Om ni misstänker att barnet far illa kan ni kontakta domstol eller socialtjänst

Barn har alltid rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran (6 kap. 1 § FB). Helt klart är ju att er son inte behandlas bra, med övervakning av telefonen och hot om våld. Det ni i detta fall skulle kunna göra är att ansöka hos domstolen om ändring i vårdnaden (6 kap. 5 § FB). Domstolen kommer då ta initiativ till att lösa detta och de kommer grunda sitt beslut på barnets bästa (6 kap. 2a § FB). De tar då särskild hänsyn till att barnet inte ska fara illa genom exempelvis kroppsbestraffning, men även att barnet ska kunna ha en god kontakt till båda föräldrarna.

Som jag förstår har vårdnadstvisten varit tuff för er. Det finns andra vägar att gå, om ni inte vill gå domstolsvägen. Kommunerna erbjuder genom socialtjänsten samarbetssamtal, där ni tillsammans med sonens mamma kan prata och komma fram till en lösning som är bra för sonen. Det är även dit ni kan vända er när ni misstänker att sonen far illa. Socialtjänsten har ett ansvar att agera om det är så att det finns misstankar om att barn far illa.

Mitt råd

Jag skulle ändå råda er till att kontakta socialtjänsten hos er kommun, de finns till för att hjälpa familjer i denna typ av situationer. Uppkommer fler frågor kan ni ställa en till fråga här på Lawline eller kontakta någon av våra jurister. Om ni tror att det är våld hos er sons mamma eller om din sambo känner sig hotad, kontakta Polisen på 114 14.

Jag önskar er all lycka och hoppas verkligen att allt löser sig.
Med varma, vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare