Vad ska man göra om man får hem en faktura för en tjänst man inte beställt?

Hej! Fick en faktura av ett företag som utger sig göra professionella bilvärderingar. (Bilupplysning.nu). Jag fick hem en faktura på 198 euro(!!) som jag inte beställt. Fakturan kommer från Bryssel och det står att det inte är någon som helst ångerätt. Jag har inte godkänt någon faktura, betalning. ”Jobbet” är inte proffesionellt och brevet kom fysiskt från Bryssel. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått en faktura för något du inte har beställt kan det röra sig om en bluffaktura. Du ska inte betala en sådan faktura utan du bör istället vända dig till företaget för att bestrida fakturan i sin helhet. Om du aldrig varit i kontakt med företaget och därmed inte heller ingått något avtal med dem rekommenderar jag dig att göra en polisanmälan. Om du inte har ett avtal med företaget kan du bortse från det företaget skriver om ångerrätten, eftersom det endast gäller om du har ingått ett avtal med företaget.

Du bör även så snart som möjligt kontakta företaget för att bestrida fakturan. Detta gör du med fördel skriftligen för att säkerställa att bevis och annat sparas och lätt går att ta fram. Du bör även spara alla fakturor, kravbrev och korrespondens du haft med företaget. På företagets hemsida finns det ett kontaktformulär som verkar vara det enda sättet att kontakta dem. Använd dig av det och se till att ta skärmdumpar på det du skriver. Du kan även filma med din mobil på när du skickar meddelandet till företaget.

Jag skulle även rekommendera dig att anmäla företaget till Konsumentverket. Om du hamnar i tvist med företaget eller om de fortsätter att skicka fakturor eller kravbrev efter att du har bestridit kan du även anmäla till Allmänna reklamationsnämnden. När det kommer till hemsidor som säljer bilvärderingar (likt denna) finns det flertal ärenden som har anmälts till Konsumentverket av konsumenter som blivit lurade tidigare. Konsumentverket har då uppmanat konsumenter som känner sig lurade att skriftligen bestrida eventuella fakturor.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare rådgivning kan du boka tid med någon av våra jurister här

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare