Vad ska jag göra om jag råkar swisha fel?

Jag råkade swich 1500kr till en fel konto , Jag hade ringt och SMS men inga svarar. När kan jag få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man råkar swisha fel nummer är det alltid viktigt att höra av sig till personen som man råkat swisha pengarna till. Du har alltså gjort helt rätt när du kontaktat personen! Om du inte får svar från personen, vilket verkar vara fallet här, ska du enligt Swish egna riktlinjer för hur man hanterar en sådan situation, kontakta din bank. Banken kan bland annat ge dig information om var pengarna du av misstag skickat iväg har hamnat och de kan dessutom uppmana mottagaren att skicka tillbaka pengarna. Banken har dock inte möjlighet att kräva tillbaka pengarna om inte mottagaren själv gör en återbetalnig. Om du fortsatt inte får tillbaka dina pengar kan du alltid polisanmäla händelsen. Det är dock viktigt att poängtera att du inte blivit utsatt för något brott. Det är ingen som tvingat dig att skicka dina pengar till dem, vilket innebär att det inte rör sig om bedrägeri. Chansen att polisen tar ärendet vidare är med andra ord inte särskilt stor och utsikterna att få tillbaka dina pengar på detta sätt är inte särskilt goda.

Mitt tips är att istället ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden i enlighet med lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Du kan läsa mer om en sådan anmälan här! Eftersom det rör sig om en förhållandevis låg summa pengar, 1500 kr, är det inte lönsamt att i första hand väcka talan i domstol. Det skulle nämligen bli mer kostsamt att driva en sådan process än att acceptera att du begått ett misstag och att pengarna är förlorade.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare