Vad ska jag göra om ett företag påstår sig ha en fordran på mig?
Hej,
Jag bor i Medellin i Sydamerika sedan 2010 och har nyligen blivit kontaktad av ett företag som säger sig driva in en skuld från SE banken och har bifogat en kopia av ett skuldebrev från 2009. Skulden är på 110.000 kronor och jag tror mig minnas att det är en skuld från Nordea från början som SE Banken tagit över. Men de personer som kontaktar mig har jag ingen aning vilka de är och på vilket sätt de representerar SE Banken. Vilket råd skulle ni ge mig i detta fallet? De trycker på väldigt mycket om att jag måste börja betala annars vidtar de rättsliga åtgärder.
Kan jag ignorera detta eller vad är bästa rådet?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vad bör du göra?
Börja med att kontakta SE bankens eller Nordeas kundtjänst. Kolla om du har en skuld hos dem. Genom att ringa SE Bankens kundtjänst vet du precis vem det är du pratar med och de kan kolla om du har några skulder hos dem. Stämmer det att du har en skuld hos dem så ber du dem skicka ut korrekta uppgifter till dig med rätta specifikationer på vad fordran avser, för vilket lån, när den uppstod osv.
Uppger banken att du inte har några skulder hos dem så ska du bestrida den fakturan du har fått skickad till dig. Är det så att "blufföretaget" tar det vidare till inkasso så bestrider du även betalningskravet från inkasso. Det är viktigt att du bestrider kravet skriftligen, med fördel via mejl eftersom du bor långt borta. Man är inte skyldig att betala bara för att inkasso skickar betalningskrav. Det är den som du har fordran på och som kräver av dig som ska bevisa att du är skyldig att betala. Är det så att företaget tar det hela vägen till Kronofogden så ska du även bestrida kronofogdens krav. Så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte att få en betalningsanmärkning. Därefter måste företaget föra bevisning i domstol för att kunna kräva in betalningen. Är det mycket som känns skumt med fakturan så är det troligtvis en bluffordran.
Är du säker på att du inte en skuld hos dem eller några uppgifter på fordran inte stämmer så bestrider du tills "företaget" ger upp med sina krav på betalning. Ett blufföretag kommer aldrig ta det till domstol.
När man är misstänksam vid ett fordran som man inte har någon direkt vetskap om så ska man bestrida den. Hallåkonsument.se har en bra vägledning för hur man ska gå tillväga för att bestrida en fordran som man inte anser sig behöva betala. Du hittar länken här.
Preskriptionstid
Nu vet jag inte hur längesedan fordran uppstod, men eftersom frågan avser en skuld (fordran) så är preskriptionslagen (PreskL) tillämplig. Enligt 2 § PreskL preskriberas en fordran, som huvudregel, efter 10 år. Dock kan preskriptionstiden avbrytas, genom exempelvis en påminnelse och således börjar denna 10-årsregel om. Är det som så att fordran uppstod för 10 år sedan eller mer så har den preskriberats och då behöver inte göra någonting. Är det som så att det gått mindre än 10 år sedan fordran uppstod så har det skett ett preskriptionsavbrott och en ny preskriptionstid börjar att löpa.
Vad ska du göra nu?
Sammanfattningsvis börja med att ta reda på vad det är för skuld och om du verkligen har en skuld hos SE banken (eller Nordea). När du har fått svart på vitt från dem kan du ta ställning till det. Är det som så att du har en skuld hos dem, så boka in ett möte där ni kommer överens om en betalningsplan, be dem skicka ut korrekta papper till dig och allt underlag som kan säkerställa att du verkligen har en skuld hos dem. Du ska kunna se exakt vad skulden avser och när den uppstod och varför. Se dessutom till så att fordran inte har blivit preskriberad.
Är det som så att du inte har en fordran hos dem så är det ett blufföretag som försöker driva in skulden. Då ska du bara ignorerar deras samtal och bestrida deras skuldkrav hela tiden. Så länge du bestrider och så länge företaget inte kan bevisa sin sak, så kommer något betalningsföreläggande från kronofogden inte att ske och de kommer heller aldrig ta det till domstol.
Hoppas det var svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar