Vad ska jag göra om en bilåterförsäljare omvandlat en restskuld till ett handpenningslån?

Hejsan!

I maj köpte jag en bil hos en bilåterförsäljare. Vid tillfället ägde jag en bil som jag köpt hos dom 2 år tidigare. Bilens värde blev värderat vid tillfället till 170 000kr och jag hade lån på 218 000kr.

Ansvarig säljare sade till mig vid upprepade tillfällen att han löser in lånet på min bil, alltså 218 000kr när jag köper den nya bilen.

Köpet genomförs och han berättar ingenting om hur finansieringen har gått till förutom att lånet fördelas på två olika lån och banker. Delbetalningen på bilen på DNB bank och lånet på handpenningen på Resurs Bank.

Nu till poängen.

Nu när första inbetalningen blir aktuell upptäcker jag att något inte stämmer.

Säljaren har INTE löst in mitt gamla lån som han utlovat utan bara beloppet på 170 000kr. Mellanskillnaden på 48000kr har han UTAN att tala om detta för mig på slagit ihop med handpenningen.

Så istället för att mitt lån på handpenningen skulle vara 49000kr är den 97000kr.

Han har alltså tagit ett lån i mitt namn på restskulden som HAN utlovat att betala.

Får han göra så?

Vad kan jag göra?

Hela min semester är förstörd. Snälla hjälp mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte rikta krav med anledning av att lånet ej försvunnit
Min tolkning är att det uppstått ett missförstånd i det här fallet, inte att säljaren faktiskt lovat att bilåterförsäljaren skulle betala resterande belopp på 48 000. Vad han menat är antagligen just det han gjort; nämligen att dra av 170 000 från din skuld på 218 000. Att försöka ställa några juridiska krav på bilhandlaren på den grunden att han lurat dig nog ingen idé. Det skulle nämligen anses underförstått att en bilhandlare aldrig skulle vara redo att göra en förlustaffär på 48 000, och en sådan tolkning är alltså resultatet av en oaktsamhet från din sida. Du kan därmed inte rikta några krav utifrån det faktum att han inte gjort vad du trodde var utlovat med hela din skuld på 218 000 - dvs att få hela skulden att försvinna.

Jag tolkar det alltså inte som att han tagit ett faktiskt lån på 48 000 i ditt namn, för den skulden har du haft sen du köpte din förra bil, utan att det skett någon form av förflyttning av skulden, varav du fått ett handpenningslån på den summan istället.

Eftersom ett handpenningslån däremot kan ha en högre ränta än ett vanligt lån kan det dock vara angeläget för dig att lånet inte fördelas på det sättet. Frågan blir därmed om du kan komma ur det faktum att lånet numera blivit ett handpenningslån och om bilhandlaren har gjort fel i situationen.

Får han göra så?
När du lånar pengar för att finansiera ett bilköp, och om bilhandlaren står för att ordna så att lånet kommer till stånd, blir konsumentkreditlagen tillämplig (1 § konsumentkreditlagen).

Konsumentkreditlagen säger att en näringsidkare (i detta fallet bilåterförsäljaren) ska iaktta god kreditgivningssed, vilket innebär att hen ska ge tydlig information om det du behöver veta samt ta hänsyn till dina intressen (6 § konsumentkreditlagen). Utöver detta ska näringsidkaren också innan kreditavtalet ingås ge dig ett formulär vid namn "Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation" i form av antingen pdf eller papper där ytterligare information och villkor angående kreditavtalet presenteras (8 § konsumentkreditlagen).

Dessa paragrafer är dock inte sanktionerade; dvs de leder inte till direkta konsekvenser i det enskilda fallet, utan poängen är bara att de ska verka vägledande.

Avtalsvillkor kan vara oskäliga
Det finns dock en möjlighet att invända mot det bilåterförsäljaren gjort enligt 36 § avtalslagen. Paragrafen möjliggör att man kan "jämka" ett avtal i de fall då det är "oskäligt". Det innebär att avtal som i visst hänseende är orättvisa med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet kan ändras så att orättvisan justeras bort. Vid tillämpningen av paragrafen tar man också särskild hänsyn till huruvida det finns ett behov av skydd för den ena parten på grund av att denne exempelvis är konsument, vilket du ju är (36 § andra stycket avtalslagen).

I det här fallet rör orättvisan hur bilåterförsäljaren valt att "lösa" restskuldsfrågan, dvs att slå ihop den med handpenningslånet, samt att denne inte informerat dig tillräckligt väl kring vad han tänkte göra.

Vad kan du göra?
För det första bör du kontakta din bilåterförsäljare och fråga om de kan åtgärda problemet. Det enda du kan förvänta dig från deras sida är att de ändrar själva fördelningen av lånet; du kan inte kräva att restskulden ska försvinna. Är de motvilliga till att lösa problemet ska du hota med att ta det vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Om det inte fungerar ska du vända dig till ARN. Din bilåterförsäljare är med i Motorbranschens Riksförbund, vilket innebär att de är tvungna att följa ett ARN-beslut. Till ARN ska du skriva att bilåterförsäljaren inte gett tillräckligt god information vid bilköpet angående hur billånet tillsammans med den gamla restskulden skulle fördelas och betalas. Bilåterförsäljaren har därmed inte iakttagit god kreditgivningssed enligt 6 § konsumentkreditlagen. Eftersom handpenningslån oftast har högre ränta är det också att betrakta som ett oskäligt avtalsvillkor enligt 36 § avtalslagen. Du är en konsument som inte blivit informerad på ett tydligt sätt kring förutsättningarna för bilköpet, och i slutändan fått ett låneavtal som du är missnöjd med. Bilåterförsäljaren har vid bilköpet undanhållit detaljer kring själva lånet och därmed har du inte haft ett tillräckligt tillfredsställande kunskapsunderlag för att kunna förhandla.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare