FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/08/2019

Vad ska exet betala för att köpa vår gemensamt köpta säng?

Hej,

Jag ska separera. Exet ska behålla sängen vi gemensamt köpt. Nypriset är ca 32.000. Den är inköpt 2017.

Vad bör han betala mig för den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagliga krav på vad en sådan säng ska kosta. Antingen avtalar ni om vad den ska kosta, och har ni inte avtalat om priset så säger lagen att det ska vara "skäligt" (KöpL 45§). Att det ska vara "skäligt" betyder att det ska vara rimligt eller rättvist, eller helt enkelt vad som är ett "lagomt" pris. Vad som är lagomt för en säng beror förstås på hur sliten den är, hur gammal den är, vad den kostade från början och så vidare. Ni behöver inte avtala om ett pris som är precis lagomt, ni får avtala om i princip vilket pris ni vill.

Så om jag ska ge en högst personlig uppskattning, så kan du ta inköpspriset minus förslitningen. Säg att er säng har en "livstid" på 15 år, i så fall minskar den med 2.133 kr per år (32.000 kr / 15 år). Eftersom att det gått 2 år sedan ni köpte den, så kanske ni kan dra av 4.266 kr från inköpspriset för förslitningen. Detta förutsätter förstås att det inte hänt något konstigt med den, utan att det rör sig om en normal förslitning. Det förutsätter också att er säng har en livstid på cirka 15 år, vilket förstås är en ren gissning från min sida. I så fall skulle exet betala 13.867 kr för din halva av sängen. Men det är förstås en ren uppskattning från min sida, och ni kan säkert själva bättre uppskatta vad ni tycker att din del är värd.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare