FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/06/2023

Vad riskerar man behöva betala i böter om registreringsskylten inte syns?

Vad får man för böter om man viker sin registreringsskylt så den inte syns?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av förordning (2019:383) om fordons registrering och användning.

Vad blir konsekvenserna om registreringsskylten inte syns?

En registreringsskylt måste synas väl och hållas i ett sånt skick att den lätt kan läsas av (3 kap 7 § första stycket förordning (2019:383) om fordons registrering och användning). Att på något sätt dölja skylten är därmed emot denna regel och olagligt. Det man då riskerar är böter. Enligt åklagarmyndighetens hemsida kan boten hamna på 2500 kronor om det är så att den under färd är dold och det gör att man inte kan läsa av registreringsskylten, du kan se det här.

Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare