Vad räknas som samboskap och hur påverkas arvet?

"Även om gemensam folkbokföringsadress som regel är en omständighet som talar för att parterna har en gemensam bostad och att deras samlevnad inte är endast tillfällig ..."

Om en person som är dödssjuk flyttar in hos en vän sista tiden av sitt liv för att denne inte klarar sig själv och vägrar flytta till ett hospis, räknas då detta som ett samboskap? Sammanboendet blev nästan sex månader. Ska vännen räknas som arvtagare till alla livförsäkringar då? Kan tilläggas att den döde har två barn från tidigare äktenskap.

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i sambolagen och regler om arv finns i ärvdabalken.

Räknas detta som samboskap?

För att sambolagen ska gälla mellan två personer krävs att definitionen av sambor enligt lagen är uppfylld. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen).

Med uttrycket stadigvarande bor tillsammans menas en inte alltför kort tid, en helt tillfällig förbindelse kan alltså inte räknas som ett samboförhållande. Det andra kravet är att det ska föreligga ett parförhållande. Detta innebär att samborna ska bo tillsammans i ett förhållande som det normalt ingår ett sexuellt samliv i. För det tredje så ska parterna också ha ett gemensamt hushåll vilket i princip innebär att man samarbetar med vardagliga sysslor och har en gemensam ekonomi.

De två personer du nämner i frågan verkar ha haft en vänskapsrelation och inte ett parförhållande och bör därför inte räknas som sambor och sambolagen gäller då inte.

Arvsrätt?

Vilka som har arvsrätt regleras i 2–3 kapitlen i ärvdabalken. Sambor har däremot inte någon arvsrätt i svensk rätt. Detta innebär att vännen inte är arvtagare efter den avlidne. Skulle det finnas en livförsäkring med förmånstagarförordnande till sambo kommer detta inte göra att vännen ärver eftersom de mest troligt inte anses vara sambor i lagens mening. Finns det däremot ett förmånstagarförordnande där vännen är specifikt nämnd så gäller självklart detta. Men så länge det inte finns reglerat i testamente eller förmånstagarförordnande att vännen ska ärva så har vännen alltså inte rätt till något arv eller några pengar ur livförsäkringen efter den avlidne. Arvet kommer i så fall tillfalla den avlidnes barn enligt den legala arvsrätten (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare