Vad räknas som sambo? Har sambo arvsrätt?

Min före detta sambo tillika far till min nu vuxne son blev vräkt från sin lägenhet och han hyr ett rum hos mig eftersom har inte kan få eget kontrakt. Vi är alltså INTE sambo. Jag är orolig för att han ska kunna kräva del i arv efter mig. Kan han det?

Tacksam för information.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i sambolagen och regler om arv finns i ärvdabalken.

Vad räknas som samboskap?

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen).

Det förhållandet som du beskriver med mannen som är inneboende hos dig, borde per defintion inte räknas som ett samboförhållande och sambolagen blir således inte tillämplig. Ni bor varken stadigvarande tillsammans eller lever under äktenskapsliknande förhållande. Ni har heller inte ett gemensamt hushåll, då ni exempelvis inte har gemensam ekonomi.

Har sambo arvsrätt?

Vilka som har arvsrätt regleras i 2–3 kapitlen i ärvdabalken. Sambor har däremot inte någon arvsrätt i svensk rätt. Detta innebär att din inneboende i skulle hävda det som grund för arvsrätt, inte heller något annat som skulle kunna ge honom rätt att få ta del av din kvarlåtenskap. Arvet kommer tillfalla din son enligt den legala arvsrätten (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare