Vad räknas som olaga hot?

Hej

Jag och min partner har drivit ett företag.

Min partner lämnade flera visitkort inom fastighets entrén på bordet.

Efter ungefär en timme fick vi ett SMS från ett privat mobilnummer som tillhörde BrF: s företrädare.

Meddelandet är: "Vänligen sluta dela ut reklam i vår fastighet. Ni är portade från framtida arbeten i fastigheten". Han skickade bilden med min partner också som tog med kameran inom fastighet.

Får de(han) göra det på det sätt?

Det här meddelandet låter som ett olagligt hot eller kanske har jag fel.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot finns beskrivet i 4 kap. 5 § brottsbalken. Olaga hot innebär att någon hotar en annan person med en brottslig gärning för att den andra ska bli rädd. Eftersom att ni inte har blivit hotade med att ni ska utsättas för ett brott, t.ex. misshandel, har ni alltså inte blivit utsatta för brottet olaga hot.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare