Vad menas med säljarens borgenärer?

Hej, Vad menas med säljarens borgenärer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gäldenär är någon som har en skuld till en annan person. En borgenär är någon som har en fordran gentemot gäldenären och är således den som ska få betalt. Gäldenären ska alltså betala till borgenären.

I din fråga är säljaren gäldenär och har en skuld till sina borgenärer. En säljares borgenär kan exempelvis vara säljarens leverantör som ännu inte fått betalt för levererade varor. Leverantören är då en borgenär i förhållande till säljaren. När säljaren betalat av sin skuld till leverantören upphör skuldförhållandet (borgenär-gäldenär).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare