FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/02/2021

Vad menas med "prov av varan" i 20 § Köplagen

Hej! Vad innebär "prov på varan" enligt 20§ 3 stycket KöpL? Kan ett exempel ges?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Med prov av varan enligt 20 § 3 st KöpL menas visningsexemplar, testexemplar, modell eller liknande. Det som menas med 3 st är att 2 st 20 § KöpL också blir aktuellt när det rör sig om att man provar ett prov/visningsexemplar av själva produkten och inte den specifika varan som man tänker köpa.

Exempel på detta kan ges som att man provkör en bil hos en bilfirma, och sedan köper en bil av samma modell och märke, men inte just den bilen man provkörde. I detta fall så kan köparen inte åberopa fel på varan, om det är ett fel som han borde ha märkt redan under provkörningen. Hänvisning till att det inte var just den bilen man provkörde är alltså inte ett godtagbart undantag.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare