Vad krävs för uppehållstillstånd för tilltänkt sambo?

Jag har min älskling som studerar i Ukraina. Hon är marockanska men pgå kriget i Ukraina kom hon till Sverige till mig och jag är Leg farmaceut har fast jobb och svensk medborgarskap. Jag vill att hon stannar kvar i Sverige som min sambo.. Frågan är vad måste jag göra för att hon får uppehållstillstånd i Sverige eftersom hon kom till Sverige med hjälp av hennes student kort och uppehållstillstånd i Ukraina.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ansökan om uppehållstillstånd görs till migrationsverket. Regler om vilka som ska få uppehållstillstånd finns i Utlänningslagen (UL). Enligt 5 kap 3 § p. 1 UL ska en person som är sambo till någon som är bosatt eller har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Då du har svenskt medborgarskap och fast jobb, räknas du som bosatt här, vilket innebär att ifall hon skulle bo med dig som sambo så ska hon ha rätt till uppehållstillstånd genom nära anknytning till Sverige.

Det gäller dock ifall det inte finns några hinder enligt 5 kap 17-17 b §§ UL. I 5 kap 17 § UL uppställs hinder ifall hon har gjort sig skyldig till brott. Annat hinder är ifall ni i er ansökan medvetet uppger oriktiga uppgifter enligt 5 kap 17 a § 1 p. UL eller enligt 5 kap 17 a § 3 p. UL ifall någon av er är under 18 år. Av frågan låter det inte som att någon av er är under 18 år.

Ifall ingen av de andra hindren är uppfyllda ska migrationsverket bevilja uppehållstillstånd till henne med stöd av 5 kap 3 § p. 1 UL.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare