Vad krävs för att skriva ett skuldebrev?

Hej, Jag har lånat 450 tusen kronor av min före detta man till lägenhetsköp i Italien.

Kan vi själva skriva ett skuldebrev som är giltigt om det skulle hända oss något?

Vi har ett gemensamt barn. Jag har ett barn sedan tidigare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du och din före detta kan absolut skriva ett skuldebrev för att säkerställa betalning av skulden i framtiden. Regler om skuldebrev och dess giltighet finns i skuldebrevslagen (SkbrL).

Ett skuldebrev ska vara:

1. Skriftligt.
2. Till det yttre fristående (dvs det ska bara ge uttryck för en fordran).
3. Ensidigt (eventuella motprestationer ska inte framgå).
4. En utfästelse om ett penningbelopp.

I skuldebrevet kan även skrivas in om hela beloppet ska betalas vid anfordran eller att en viss summa ska betalas t.ex. varje månad eller kvartal. Om man inte skriver in något förfallodatum är huvudregeln att hela beloppet ska betalas när det begärs (5 § SkbrL). För att ha rätt att ta ut ränta (förutom ev. dröjsmålsränta) måste även det skrivas in i skuldebrevet.

Även om kravet för att skriva ett skuldebrev inte är speciellt högt ställt vill jag tipsa dig om vår avtalstjänst hos Lawline. I tjänsten kan du bland annat skapa skuldebrev till ett bra pris och få det författat juridiskt riktigt!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare