Vad krävs för att ofredande ska leda till stalkning?

Min granne ringer ideligen på min dörr, skickar sms och vill bjuda in sig själv på kaffe. Har försökt kyssa mig i tvättstugan. Försökt förklara för honom jag inte är intresserad, försökt ignorera honom. Nu idag stod han utanför min dörr i en halvtimma och ringde på. Har ringt mig tio ggr och skickat mängder med sms. Vilka möjligheter har jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det för mig som att din granne gjort upprepade försök att inledda en relation med dig trots att du varit tydligt med att det är något du inte är intresserad av. Eftersom du tydligt kommunicerat att du inte är intresserad och att han trots detta försöker kontakta dig med upprepade sms, fysiska kontakter utöver det vanliga i trapphuset och telefonsamtal framgår det för mig som att det är möjligt att din granne stalkar dig. Stalking är något att ta allvarligt på eftersom det ofta kan leda till annan brottslighet mot dig som person, särskilt om din granne redan kan ha gjort sig skyldig till brott.

Vilka bestämmelser är av intresse?

Av din fråga framgår det för mig som att för det första att din granne gjort sig skyldig till ofredande. Kraven för att man så ska uppfylla rekvisiten är att han utsätter dig för störande kontakter (upprepade sms, försök till kyssar etc) och att gärningen i det enskilda fallet är ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7§ BrB).

Det framgår även så av din fråga att det har skett upprepade störande kontakter genom försök till kyss, sms, telefon och trakasserande med att ringa på din dörr. För mig framgår det som tidigare nämnts att det kan klassa som stalkning vilket är olagligt (4 kap. 4b BrB).

Vad innebär bestämmelserna för dig?

Av din fråga framgår tydliga omständigheter som indikerar på att din granne stalkar dig. Det framgår vidare för mig som att han genom upprepade försök till kontakter (fysiska som digitala) stör din privata sfär. Eftersom du också varit tydlig med att du inte vill ha någon kontakt med honom. Av förarbetena framgår vidare för att en gärning i det enskilda fallet är ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt krävs det att det är sådana gärningar som mer påtagligt kan störa, orsaka obehag eller oro. Av din fråga framgår det som så för mig att man uppfyllt kraven för att dömas för ofredande eftersom kontakterna inte är sådana man i allmänhet bör tåla. Framför allt tas det med hänsyn till att du varit tydligt med att du inte vill ha kontakter med din granne eller i alla fall inte sådana kontakter som din granne ger uttryck för.

Eftersom din granne vidare verkar ha gjort sig skyldig till upprepade kontakt försök av denna slag är det mycket möjligt att han så kan dömas för det.

Sammanfattningsvis vilka möjligheter har du?

Det framgår för mig som att din granne kan ha gjort sig skyldig till flera fall av ofredande genom upprepade försök till kontakter som inte får anses vara normala. Det du således kan göra är att begära ett kontaktförbud vilket skulle ge dig ett lagligt skydd mot din granne. Skulle så din granne kontakta dig utanför normala platser, ex. att man råkar ses i trapphuset, innebär det att han bryter mot kontaktförbudet vilket är ett brott. Det finns även en möjlighet att du kontaktar polisen och förklarar din situation för att eventuellt upprätta en anmälan om brott. Jag länkar därför polisens information om stalkning som ger tips på hur man kan gå tillväga.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare