Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?

Hej, Min pojkvän kom till Sverige när han var ca 14 år och hela hans familj fick permanent uppehållstillstånd. Hela hans familj (mor och två syskon) fick beviljat svensk medborgarskap mer än 4 år sedan, men han fick inte sitt (har kvar permanent uppehållstillstånd). Han är inte äldst eller yngst utav tre barn, hade/har inga skulder och hade/har inte begått något brott. Jag skulle vilja veta varför eller vad som kan ha gjort att han "skippades". Vi har varit tillsammans i ca 6 år nu och från vad jag själv försökt förstå skulle giftermål bara garantera ett BESLUT efter 3 år och varav 2 av dom åren måste vi ha bott tillsammans? Jag är mest ute efter ett svar kring varför han skippades när hans familj fick medborgarskap och vad jag eller han skulle kunna göra för att få ett beslut...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din pojkvän inte fått något beslut än vad gäller hans ansökan om svenskt medborgarskap och det är det du menar med att han skippades.

Jag kan inte säga varför din pojkvän inte har fått beslut om svenskt medborgarskap eftersom jag inte jobbar på Migrationsverket eller har någon inblick i omständigheterna av ärendet. Jag kommer därför utgå från generella förutsättningar i min förklaring nedan.

För att kunna bli svensk medborgare måste man

  • Ha fyllt 18 år
  • Kunna styrka sin identitet (detta innebär att din pojkvän måste kunna uppvisa sitt hemlandspass i original eller visa ett identitetsdokument i original),
  • Ha uppfyllt kraven för hemvist, vilket innebär att du ska ha bott i Sverige en viss tid
  • Ha levt ett skötsamt liv i Sverige
  • Ha permanent uppehållstillstånd eller liknande

Om man inte har fått ett beslut och tycker att handläggningstiden har varit för lång, har man möjlighet att begära att Migrationsverket ska ta ett beslut i ärendet. Detta kan man göra om det har gått mer än sex månader sedan man lämnade in sin ansökan. Migrationsverket har då fyra veckor på sig att fatta ett beslut i ärendet. Den blanketten finner du här.

Det finns mycket information på Migrationsverkets hemsida som förklarar vad det är som krävs för att kunna bli svensk medborgare. Det finns även ett enkelt test man kan ta på deras hemsida som översiktligt förklarar om man har rätt till svenskt medborgarskap eller inte. Det hittar du här.

Jag skulle råda din pojkvän att ta kontakt med Migrationsverket och fråga hur det går med hans ärende. Alternativt om han fått ett avslag på sin ansökan, kontakta en jurist som kan hjälpa er att förklara vad hans beslut innebär och försöka förklara anledningarna bakom beslutet. Det kan ni göra med hjälp av Lawlines jurister här.

Vill ni läsa mer om vilka krav som ställs på medborgarskap och själva försöka lista ut varför din pojkvän ”skippades” kan ni göra det här.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Annars är ni mer än välkomna att höra av er på nytt.

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare