FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/11/2016

Vad klassas som en specialtillverkad vara?

Jag ska beställa en soffa online från ett möbelföretag där det står att man inte har någon ångerrätt då den klassas som specialtillverkad. Det finns två utförande att välja mellan (två olika färger på tyget).Kan den verkligen klassas som specialtillverkad av att bara ha dessa två alternativ? Den kommer ju med största sannolikhet kunna säljas till någon annan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om ett köp på internet blir lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) tillämplig.

Enligt 2 kap. 10 § DAL har konsumenten en ångerrätt på 14 dagar. Det innebär att du som konsument måste meddela näringsidkaren att du vill frånträda avtalet inom 14 dagar från det att du tagit emot varan.

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut.

Enligt 1 kap. 4 § i samma lag förklaras det att avtalsvillkor som i jämförelse med denna lag blir till nackdel för dig som konsument inte gäller. Man kan alltså inte avtala bort ångerrätten, konsumenter som handlar på distans av näringsidkare har alltid ångerrätt (förutom i undantagsfallen som redan nämnts).

Om du köper soffan och skulle vilja lämna tillbaka den ska detta ske utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton dagar. Huvudregeln gällande returfrakt är att konsumenten själv står för den kostnaden. Konsumenten ska även ersätta näringsidkaren för varans värdeminskning i den mån minskningen beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Om du t.ex. äter lunch i soffan innan du har bestämt dig och råkar söla på tyget måste du ersätta den kostnaden.

Det finns några beslut hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) inom detta område, bland annat ett fall vid beställning av ridstövlar, ARN 2013-03620. Stövlarna hade då tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter.

Beslut från ARN har ingen rättslig bindning, men det är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Många företag följer ARN:s beslut och det kan därför vara en bra väg att gå om det skulle bli så att du skulle vilja lämna tillbaka soffan men företaget hävdar att du inte har någon ångerrätt. Det kostar ingenting att få sitt ärende prövat hos ARN. Det är dock alltid bra att prata med företaget först och se om det går att lösa ändå.

Jag önskar dig lycka till med köpet och hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Elin NordemanRådgivare