Vad kan vi göra när sängvaruhus nekar oss utnyttja god-sömn garanti?

Hejsan, jag och min sambo köpte säng på en större sängkedja med godsömn garanti, nu när vi inte är nöjda med sängen vägrar dom att ta tillbaks sängen

1. när vi köpte sängen så lovade säljaren en hel del hon sedan tog tillbaks, tex om säng gaveln inte fick plats upp för trappen kunde vi byta den , hon ursäkta sig att hon var ny på jobbet flera gånger men vid senare samtal hade hon jobbat där i 2 år.

Hon sa också att god sömn garanti gällde på hela kvittot men ändra sig sedan till endast komfort delarna ( notera att vi ringt 3 andra sängjätte affärer som även säger att de gäller på hela kvittot även sänggaveln)

2. när vi åkte dit och skulle byta gänggaveln var min far med för bärhjälp, när de neka oss så sa han klumpigt "vill ni hellre ta tillbaka gaveln eller att dom lämnar tillbaks hela sängen efter 60 dagar ( notera att vi inte sa de utan endast han ) Detta va 1 vecka in efter vi mottagit sängen

3. nu efter 85 dagar åkte vi tillbaks för att läna tillbaks sängen, vilket dom total nekar för att vi "utnyttjar" garantin för vi hade "bråkat" om gaveln vid tidigare tillfälle.

Vi sa att vi inte va nöjda med sängen med att gaveln kunde vi gärna behålla då vi tyckte den va fin.

men även då nekar dom oss.

Vart ska jag vända mig, vad har vi för rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det har du och din sambo köpt säng hos en större sängkedja. Företaget erbjuder en form av garanti enligt vilken det garanteras god sömn. Ni har haft en del meningsskiljaktigheter med företaget och när ni nu vill lämna tillbaka sängen blir ni nekade det. Ni undrar vart ni ska vända er för att få rätt.

Mitt svar till er kommer enbart att utgå från den beskrivning av garantin som sker på företagets hemsida. Det kan vara att det finns fler garantivillkor i den garantisedel ni erhållit. Ni bör därför kontrollera denna noga.

Enligt hemsidan krävs följande för möjlighet att utnyttja garantin:

• Bäddmadrasskydd ska finnas på din sängorder.

• Inga fläckar eller åverkan ska finnas på sängen.

• Giltigt kvitto och garantisedel måste uppvisas.

• Vid byte/retur måste sängen vara väl emballerad. Emballage finns att hämta i butik.

• Företagets generella köpvillkor gäller.

• Vid misstänkt missbruk av tjänsten förbehåller sig företaget rätten att tillsvidare utesluta Dig ifrån framtida köp kopplade till denna eller liknande tjänster.

Garantin kan tidigast nyttjas efter 60 dagar och senast fram till 100 dagar efter att sängen hämtats av er eller levererats till er. Företaget erbjuder även hämtning, alt. hämtning och emballering mot en kostnad.

Att ni haft diskussioner med företaget angående sänggaveln är inte ett skäl till att neka er att använda god sömn-garantin. Under förutsättning att ovanstående punkter uppfylls har ni därför rätt att utnyttja möjligheten att byta fasthet, byta hela sängen eller lämna tillbaka sängen och få pengarna tillbaka. Detta är under förutsättning att det inte framkommer fler villkor av garantisedeln och som ni inte uppfyller.

Min rekommendation är att ni börjar med att kontakta företaget igen avseende att ni önskar att återlämna sängen. En god idé kan vara att ni kontaktar det via e-post så det finns bevis avseende vad ni skrivit och om ni nekas. Nekas ni än en gång finns det olika alternativ. Ett alternativ är att ni vänder er till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Prövningen är kostnadsfri. Det ska dock poängteras att även om ni får rätt hos ARN är det endast rådgivande. Det innebär att ARN:s beslut inte är bindande och det är upp till företaget om det följer beslutet eller ej. De flesta seriösa företag brukar dock följa ARN:s beslut. Ni kan läsa mer om förfarandet på ARN:s hemsida.

Ett annat alternativ är att ni går till domstol (dvs. att ni stämmer säljföretaget) för att få rätt att lämna tillbaka sängen och få pengarna tillbaka. Innan ni stämmer är det dock en god idé att konsultera en jurist då sådant kan vara förenat med ganska stora kostnader för det fall att ni inte skulle nå framgång.

Ytterligare ett alternativ är att ni kontaktar en jurist som företräder er och som tillsänder säljföretaget ett krav. Det kan vara så att företaget inser att det handlar i strid med sina villkor och går med på det ni begär. Om inte så kan juristen vara behjälplig för det fall att ni vill gå vidare till domstol.

Är ni intresserade av kontakt med en av våra jurister på Lawline juristbyrå är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare