FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/01/2019

Vad kan säljaren göra när köparen drar sig ur köpeavtalet?

Jag har sålt en klänning på shpock varav både jag och köparen accepterat budet. Nu drar hon sig ur, vad ska jag göra? I användarvillkoren står det att man ingår ett juridiskt avtal vid accepterat och bekräftat bud. Hur kan jag göra nu? Hur kan jag nyttja köplagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är det köplagen som reglerar avtalet mellan er, precis som du skriver. Detta i och med att både du och köparen är privatpersoner samt att klänningen är att se som lös egendom. Du hittar köplagen här.

Jag utgår i mitt svar från att köparen inte har haft en juridisk godtagbar anledning att frånträda ert avtal och att du ännu inte har överlämnat klänningen. Som huvudregel gäller då att köparen inte kan dra sig ur avtalet, vilket följer av principen om att avtal ska hållas. Om köparen ändå drar sig ur avtalet ska säljaren ersättas. Du som säljare har rätt att kräva betalt för klänningen, även fast köparen inte längre vill ha den. Det är viktigt att du informerar köparen så snart som möjligt om att du kräver betalning. (se 52§ köplagen)

Som säljare kan du ha rätt till skadestånd med anledning av att köparen har dragit sig ur avtalet. I ditt fall kan det till exempel vara ersättning för den eventuella kostnaden för att lägga upp annonsen igen. (se 57§ köplagen)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare