Vad kan man motanmäla med om man falskeligen anmälas för förtal?

Hej! Undrar om min dotter kan bli anmäld för förtal? Hennes ex & hans mamma hotar m att anmäla henne för det. Dem säger att hon lagt ut saker på sociala medier om dem. Vi har inte sett eller hört något om det. Hon säger att hon inte gjort det. Hennes ex & hans mamma har kallat henne för diverse fula ord på F, S, H & O. Sen så slängde mamman ut henne 1 gång kl 04 en helg. Dottern ringer mej och är helt förstörd. Det hela slutar med att jag som inte var hemma den helgen fick ringa hennes pappa som fick åka och hämta henne X antal mil hemifrån oss. Kan min dotter anmäla dom för förtal om det är så att dom anmäler henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågor regleras i Brottsbalken

Vilka regler gäller i din situation?

Av din fråga framgår det för mig att det finns två situationer som kan komma i fråga:

Situation 1 din dotter har inte lagt ut något på sociala medier:

Om det inte är så att din dotter inte har lagt ut något om sociala medier framgår det att det inte finns någon grund för en sådan anmälan. En sådan anmälan kommer således leda till att åtalet läggs ner eftersom det saknas underlag för att driva ett åtal. I det fall åtal skulle drivas till rätten trots att din dotter inte lagt ut något kan det istället bli tal om motstämning för falskt åtal (15 kapitlet 5§ BrB). Det är i en sådan situation redan under när din dotters ex och dennes mor anmält din dotter även möjligt att motanmäla för falsk angivelse (15 kapitlet 6§ BrB) eftersom din dotter inte lag ut uppgifter som kan ligga till grunden för en förtals anmälan.

Situation 2 din dotter har lagt ut något på sociala medier:

För det fall din dotter har lagt ut något på sociala medier krävs det för att sådana uppgifter ska generera ett straffansvar att din dotter lämnat uppgifter som pekar ut sitt ex med familj och att uppgiften är ämnade att ge upphov till missaktning (5 kap. 1§ BrB). Det är svårt att göra en  bedömning om vad missaktning kan innebära i din situation men för att det ska anses komma i fråga ska bedömningen göras utifrån den utpekades utgångspunkt och inte allmänna värderingar (NJA 2014 s.808).

Vad innebär reglerna i er situation?

I er situation framgår det som att din dotter inte gjort sig skyldig till förtal varvid hon inte behöver vara orolig för en eventuell anmälan mot sig själv. I det fall din dotter blir anmäld och hon inte gjort något kommer anmälan endast göra att förundersökningen läggs ner eftersom det inte finns något brott som har begåtts. Din dotter kommer då inte kunna "motanmäla" med förtal eftersom en anmälan om brott inte klassas som i sig förtal. Skulle däremot din dotters ex och dennes mor sprida att det pågår en brottsundersökning mot din dotter kan detta mycket väl vara förtal vilket i sådana fall kan anmälas.

Skulle en anmälan av din dotters ex och dennes mor leda till åtal trots att din dotter inte gjort något går det dock att motanmäla eftersom det är så kallat falskt åtal (15 kapitlet 5§ BrB) vilket är brottsligt. Det går även om din dotter anmälas för förtal trots att detta inte föreligger motanmäla för falsk angivelse (15 kapitlet 6§ BrB).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare